چکیده:
بررسی میزان موفقیت شوراهای دانش آموزی در دوره متوسطه بر اساس اهداف تعیین شده در استان کردستان 1384
شاکریان عطا*
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان موفقیت شوراهای دانش آموزی بر اساس اهداف تعیین شده در استان کردستان انجام گرفته است. جامعه آماری کلیه شوراهای دانش آموزی مدارس متوسطه استان کردستان بوده که طبق آمار زیر بالغ بر 349 شورا و در مجموع 3794 دانش آموز بوده است. حجم نمونه پژوهش 426 نفر (212 دختر، 214 پسر) بوده که به صورت تصادفی طبقه نسبتی در تمام واحدها (شوراها) از 65 مدرسه (33 پسرانه، 32 دخترانه) از شهرهای سنندج (ناحیه 1 و 2)، سقز، مریوان، بیجار، دیواندره، قروه، موچش و دهگلان انتخاب شده اند. همچنین برای گردآوری داده ها از 60 مدیر و مربی پرورشی و از سه نوع پرسشنامه محقق ساخته (پرسشنامه های دانش آموزی، مربیان و مدیران و فرم تحلیل محتوا، صورت جلسات و سوابق) استفاده شده است. در تدوین آن و محاسبه روایی از نظرات مربیان و متخصصان بهره جسته ایم. پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه دانش آموزان 0.92، برای پرسشنامه مربیان و مدیران 0.93 و فرم تحلیل محتوا اسناد و صورت جلسات 0.89 بوده است.
نتایج به دست آمده از آزمون ها نشان می دهد که اجرای شوراهای دانش آموزی در تحکیم و تعمیق ارزشهای دینی، ارج نهادن به شخصیت و کرامت دانش آموزان، بهره مندی از نقطه نظرات دانش آموزان در ابعاد آموزشی و پرورشی، تقویت خودباوری و اعتماد به نفس دانش آموزان در اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی به ویژه برای حضور موثر در عرصه های اجتماع، تصمیم سازی در دانش آموزان، تعامل فکر و اندیشه با مسوولان مدرسه در حد بسیار زیاد موثر بوده است. یافته های دیگر نشانگر آن است که شوراها از ده کمیته قرآن و معارف، فرهنگی و ادبی، سیاسی و اجتماعی، ورزشی، علمی آموزشی، پشتیبانی، هنری، انضباطی، تعاونی، بهداشت تشکیل شده اند که بالاترین درصد کمیته های فعال عبارتند از قرآن و معارف، فرهنگی ادبی و ورزشی و بالاترین درصد انجمن های تشکیل شده از انجمن های بسیج، مراسم صبحگاهی، اداره کتابخانه و ورزشی بوده است.
خلاصه ماشینی:
براساس نتایج حاصل از پژوهش سبحانینژاد(1381)،تحت عنوان«بررسی و ارزیابی نقش شوراهای دانشآموزی در مشارکت دانشآموزان در امور مدارس متوسطه شهر اصفهان»که روی 30 مدرسه متوسطه و با بهرهگیری از پرسشنامه انجام گرفته در 93 درصد مدارس نمونه پژوهش،شوراهای دانشآموزی تشکیل شده است و میزان مشارکت دانشآموزان در زمینههای گوناگون علمی و فنی بیشتر از سایر زمینهها بوده است.
نتایج به دست آمده در مورد سؤال سوم مبنی بر اینکه اجرای شورای دانشآموزی تا چه میزان باعث استفاده از نقطه نظرات دانشآموزان در ابعاد آموزش و پرورش شده است؛گویای آن است که 30 درصد دانشآموزان در حد زیاد و 38 درصد در حد متوسط و 32 درصد در حد کم اعتقاد داشتهاند که این امر محقق شده است.
همچنین تحلیل دادهها آزمون کروسکال والیس نشان میدهد که میان میزان موفقیت شوراهای دانشآموزی در استفاده از نقطه نظرات دانشآموزان در ابعاد آموزش و پرورش در شهرهای مورد پژوهش تفاوتی معنادار وجود دارد.
یافتههای دیگر پژوهش در این بخش نشانگر آن است که میزان تلاش مدیریت مدرسه از دید دانشآموزان بدین قرار بوده است که 71 درصد دانشآموزان اظهار داشتهاند که در حد متوسط به بالا مدیر مدرسه در ارائه راهکارهای عملی برای استقرار شوراهای دانشآموزی و هدایت و حمایت مطلوب آن و اعطای اختیارات کافی به شورا براساس اساسنامه و شرح وظایف مصوب تلاش نموده است و در 80 درصد موارد در جلسات شورای دانشآموزی خود یا نماینده او شرکت داشته است.