خلاصه ماشینی:
یعنی منطق دورۀ اسلامی،صرفا وسیله یاعلمی برای اندیشۀ حصولی نبود بلکه پارهای ازجریانهای اشراقی نیز در نیل به مقام«حضور اشراقی»بیبهره از منطق نبودهاند،بطور مثال سهرودی درحکمت الاشراق،منطق را مقدم بر دیگر مباحث آنکتاب مطرح کرده و با نقد برخی مسایل آن در حقیقتحکمتی اشراقی را بر اساس همین منطق استوار میکنددر حالی که چنین منطقی با حفظ مبانی و تفاوت دربرخی مسایل آن پیش از وی در حکمت مشاء بکارگرفته شده بود.
با این همه سیر جدیدتالیف منطق در ایران از حیث مرجع نویسی به شیوۀنوین تنها با یک کتاب رشد خود را آغاز کرده است.
همچنین معادلهای انگلیسی و فرانسه هرمدخل در پایان کتاب آمده است و همین بخش شاملواژهنامه انگلیسی-فارسی نیز هست.
این منابع بدون شک در نوع خود بینظیرهستند و نیاز به بررسیهای فنی از حیث چاپ و نشردارند ولی متاسفانه در چاپ دوم آن چنین نکاتی فنی ازسوی ناشر محترم رعایت نشده است.