خلاصه ماشینی:
"2-نقیضه ژانر به بهانه تماشای«مزرعه مشدی جون»نوشته و کارگردانی عادل بزدوده موقع خواندن یک شعر،هنگام تماشای یک فیلم انیمشین یا حین دیدن یک تئاتر عروسکی،گاهی اوقات اولین سؤالی که به ذهن خطور میکند این است که چرا؟چرا شعر؟چرا انیمشین؟چرا عروسک؟ کدام ضرورتهای محتوایی یا زیبایی شناختی هنرمند را واداشته که قالب شعر را برای بیان مضمون موردنظر خویش برگزیند؟آیا نمیتوانست به عوض تحمل رنج قافیه و ردیف،مضمونی را که فاقد هرگونه صور خیال است،به نثر بیان کند؟آیا بهتر نبود به جای تحمل فرایند طاقت فرسای ساخت فیلم انیمیشن،این داستان خالی از فانتزی را به گونهای زنده فیلمبرداری میکرد؟ عین همین دو سؤال را اغلب موقع تماشای یک تئاتر عروسکی ناموفق نیز از خود میپرسیم:چرا عروسک و چرا نمایش عروسکی؟ آیا هنرمند نمیتوانست همین داستان را با بازیگران زنده روی صحنه ببرد؟در این صورت،چه چیزی تغییر میکرد؟چه عواملی یا دلایلی ممکن است هنرمند را بهرهگیری از قالب عروسکی و،بهطور کلی، تکنیکهای نمایش عروسکی وا دارد یا ترغیب کند؟آیا در داستان مورد (به تصویر صفحه مراجعه شود) نظر،فانتزی،پرسوناژها،صحنهها یا جلوههای تصویری خاصی وجود دارد که عینی ساختن آنها از عهده نمایش زنده و بازیگر زنده خارج باشد؟آیا تأثرات معنایی یا زیبایی شناختی خاصی مد نظر است که استفاده از عروسک میتواند جذابیت یا کشش لازم را برای ایجاد آن فراهم آورد؟آیا محدودیتهای تکنیکی، زمانی یا مالی خاصی هنرمند را به بهرهگیری از عروسک واداشته است؟ آیا اصولا هر داستانی قابلیت تبدیل شدن به نمایش عروسکی را دارد یا تخصص هنرمند در حوزه تئاتر عروسکی،یا حتی در نگاهی بدبینانهتر،بهانه شرکت در جشنواره تئاتر عروسکی او را به برگزیدن این قالب ترغیب کرده است؟تماشای برخی از آثار جشنواره، از جمله«مزرعه مشدی جون»،متأسفانه چنین ظنی را قوت میبخشد."