خلاصه ماشینی:
فرای در این کتاب قصد دارد نظری اجمالی دربارهء دامنه و نظریه و اصول و فنون نقد ادبی به دست دهد.
وی در پیشگفتار کتاب میگوید که پس از اتمام بررسی آثار بلیک«بر آن شدم که اصول سمبولیسم ادبی و نوعشناسی کتب مقدس را که از بلیک آموخته بودم درباره آثار شاعری دیگر به کار بندم و در این کار بهتر این دیدم که شعر شاعری را انتخاب کنم که این اصول را از مبنای نظری نقد دوران خویش اخذ کرده باشد و مانند بلیک این مبانی را خودش سر و سامان نداده باشد.
» فرای در کتاب حاضر قصد دارد نظری اجمالی دربارهء دامنه و نظریه و اصول و فنون نقد ادبی به دست دهد.
فرای در چنین کار خطیری وارث بحق؟؟؟ راسکین است چون وی نیز مانند راسکین،و برخلاف ماتیو آرنولد،بر آن است که«قالب نظری»بسازد این قالب نظری( lautpecnoC krowemarf )در تملک نقد است و بس،و در عین حال به موضوع ادبی مورد بحث مرتبط است.
منظور فرای از سمبول هر گونه واحد ساختار ادبی است و هنگام بحث و بررسی میتوانیم از عناصر دیگر متمایزش سازیم،«کلمه یا عبارت یا تصویر،که با نوعی دلالت خاص به کار برود...
نزد فرای آرکتیپ چیزی جز سمبول نیست و این سمبول که معمولا ایماژ (تصویر)است به قدر کافی در ادبیات مکرر میشود و بنابراین در قالب عنصری از عناصر تجربهء ادبی انسان به طور اعم بازشناخته میگردد.
نکتهء دیگر این که تحلیل نقد پر است از ارجاع به آثار ادبی مغرب زمین،از یونان باستان گرفته تا زمان تألیف کتاب،و همچنین اشارات متعدد به کتاب مقدس.