خلاصه ماشینی:
"تئاتر بهعنوان یک هنر گروهی و گسترشدهنده حیطه محدود شناخت،میتوانست بر پایه یک فرهنگ،به نام دراماتورژی،برای خود یک زبان مشترک و همگانی دراماتیک به وجود آورد،و این با واقعیتی که من درباره هدفی آرمانی بیان میکنم،مرتبط بود:شکل تئاتری که قرار بود خلق شود،تئاتری منتقدانه بود،البته تئاتری که جامعه را به نقد میکشد،نه تئاتری مدعی و جزماندیش و نه تئاتری پیامآور،بلکه تئاتری که قوه تفکر و اندیشه تماشاگر را بر میانگیزد،بدین صورت که کار فعالانه تماشاگر هنگامی آغاز میشود که نمایش پایان مییابد.
نشانهشناسی چگونه میتواند به مسیری که طبق گفته«آن ابرسفلد»،از متن آغاز و به صحنه منتهی میشود،آگاه گردد تا بتواند به نشانههای نوشتاری بوطیقای این هنر یعنی تئاتر،احاطه پیدا کند؟آیا باید به ناچار از تلاشی همهجانبه برای حل معماهای رمزآلود نهفته در متن نمایشنامه صرف نظر کنیم؟ برای اینکه به سرعت پیش برویم،باید بگویم من مطمئن نیستم که این راه از متن به صحنه برود!به نظر من آنچه که مفهوم تئاتریکالیته و نوگرایی در تئاتر را به ما میآموزد،بیشتر ناشی از صحنه است؛چیزیکه من آن را«تحول صحنهای»مینامم.
این دیگر چیزی نیست که بتوان آن را در مسیری جای داد که مبدأ آن متن و مقصدش صحنه باشد،اما پرسشی که در اینجا مطرح میشود این است که«تئاتریکالیته را در کجا باید جستجو کرد؟».
«بارت»میگوید:«در متون بزرگ نمایشی، تئاتریکالیته از پیش وجود دارد»:بدین ترتیب میتوان گفت یک متن بزرگ نمایشی،متنی است که تئاتریکالیته در ذات آن نهفته است،و تنها نیازمند آن است که از میان امکانات گوناگون صحنهای تجلی یابد."