خلاصه ماشینی:
"اینکه چگونه نویسنده -کارگردان باتجربه،علایق،سلایق و دغدغههای عمیقا ملی-اساطیری و تاریخی و شیفتگی به داستانهای شاهنامه و ادبیات پهلوانی کهن به ناگهان درامی با مضمون جنگ و در ژانر معنا باختگی خلق میکند و به زبان،ادبیات،فرم و قالب فرا مدرن در حوزه تئاتر روی میآورد و حاصل چنین رویکرد ناگهانی و غیرمنتظرهای نیز اثری ناب و خلاق و به شدت خودبسنده در این حوزه میشود،بیش و پیش از آنکه تعجبآور باشد،تکان دهنده و چالشبرانگیز است؛ به ویژه وقتی که اثر نو ظهور وی در قالب و تجربه جدید،در جایگاهی به مراتب فراتر و کمال یافتهتر از اکثر تجربیات مدعیان و پرچمداران وطنی این نوع تئاتر قرار میگیرد، و همین واقعیت است که نگارس درباره این اثر و تحلیل ویژگیهای ساختاری،زبانی، مضمونی و فلسفی آن را به کاری شاق و جسارت آمیز بدل میسازد.
«روز سزباز»چارهناپذیری جنگ و خشونت در تعادلات انسانی و عبث بودگی هرگونه تلاش روشنفکرانه و دینمدارانه برای پیشگیری و مصون ماندن از آن را در تمامی جنبههای ساختاری،محتوایی و زیباییشناختی خود،به یک اصل درونی بدل کرده است و به همین دلیل هم وقتی سرباز مطمئن میشود که مشکل او و جهانش ریشهایتر و چارهناپذیرتر از آن است که بشود با فلسفه یا حتی دین به نجات آن دل خوش کرد،سیگار فلسفی میپیچد و چون تلاش برای خودکشی بینتیجه میماند و خود نیز جسارت و جرأت اقدام به خودکشی ندارد،بیآنکه حتی کوچکترین امیدی به دخالت آسمان و اصلاح وضعیت زمین داشته باشد،در یک حرکت نمادین زیپ پرده نقاشی شده آسمان ر ا باز میکند و در پس آن نادیده میشود."