خلاصه ماشینی:
مسلما عین القضات دارای تفکر فلسفی است بایددانست حملۀ عرفا به عقل در حقیقت حمله به عقلجزئی است،مولوی گوید: عقل جزئی،عقل را بدنام کرد عقل جزئی یعنی عقل معاش و مصلحتبینی(ازجهت علمی)و تقید به رسمیات حکمت مشائی(ازجهت نظری)،عارف به چنین عقل کوتاهبین کم دامنۀتنگ افقی میتازد،همچنان که به تندروی به افسار درشطحیات هم معتقد نیست.
در این جا به عنوان جملۀ معترضه عرض کنم که بهگمان اینجانب،مخاطب بو علی در نامههای منسوببدو،ابو سعید ابو الخیر صوفی معروف نیست بلکه بهاحتمال قوی ابو سعید ذخدوک دوست و حامی بو علی درهمدان است(رک:مقالۀ عین القضات و منتقدان او علیرضاذکاوتی قراگوزلو،فصلنامه فرهنگ همدان ش 9)نامههارا بو علی ظاهرا از صفهان برای او فرستاده باشد.
دکتر منزوی در مقدمه جلد سوم نامهها کوشیدهاندبا بیان خاص خود سیستم اندیشهگری عین القضات رادر نگرۀ تاریخی-جغرافیایی تفکر ایرانی-اسلامیجای دهند که آن مقدمه بسیار خواندنی و پر مطلباست،گر چه نکتهگیریهایی بر آن داریم.
&%01109AMKG011G% *دکتر منزوی در مقدمه جلد سوم نامهها کوشیدهاندبا بیان خاص خود سیستم اندیشهگری عین القضات را در نگرۀ تاریخی-جغرافیایی تفکر ایرانی-اسلامی جای دهند که آن مقدمۀبسیار خواندنی و پر مطلب است،گر چه نکتهگیریهایی بر آن داریم.
این مواردی که گفته شد از آن جهتاست که به گمان اینجانب کل دیدگاه دکتر منزوی درتجلیل تفکر عرفانی مسلمین مخصوصا تأکید و تکیهبر رگۀ ایرانی و گنوسی آن،قابل قبول و شایستۀ بحث وتحقیق است ولی گاهی شواهد و موارد خاصی کهمیآورند و در به هم ریختن همۀ گرایشهایدگر اندیشان طول تاریخ اسلامی پر دور میروند،ممکناست به نظر کسانی نتیجهگیریهای ایشان نادرستبیاید حال آن که در کل برداشت غلطی نیست ولیدلایل و سؤالهای نامناسب آن را مخدوش میسازد.