خلاصه ماشینی:
"تا اینکه در سالهای انتهایی قرن نوزده،برداشتی کاملا متفاوت در مورد طراحی صحنه شکل میگیرد،برداشتی که کوشش میکند به فضایی جدیدتر برسد تا آن ارتباط یکسویه با چهارچوب و دهانهء مستطیلیاش را بشکند که اساسا نزدیک به فضای دوبعدی نقاش است یعنی سهبعدی کردن فضای صحنه.
نکتهء مهمی که در این رهیافت جدید بود،نه تزئینی کردن صحنه که ساختار بخشیدن به فضای نمایش بود؛البته این نظام تکوینی در اولین گام خود به دستهای حجمها و سطحها رسید که تنها رابطهای نمادین با واقعیت پیدا کردند و در وهلهء نخست سعی در ساختن پایهای مؤثر برای حرکت بازیگر داشتند.
حتی طی این سالها،این پرداختن به«واقعیات جزئی»به جایی رسیده بود که صحنه شکلی تزئینی به خود گرفت و مشخصا باعث بروز تنگنا و عدم حرکت آسان و راحت بازیگر بر روی صحنه نیز شد.
را بسازد که در رفت و برگشت با بدن بازیگر به زبانی تجسمی تبدیل شده،بتواند از این رابطه به تأثیری حسی که صرفا با شباهتهای ظاهری و نسخهپردازی خام به دست نمیآید،برسد،تأثیری که آپیا اعتقاد داشت بازیگر در راه پیدا کردن شیوهء غلبه بر آنها از تنشی فیزیکی به بیانی روانشناختی خواهد رسید و زعم من،میتواند تعریفی به غایت هنرمندانه برای صحنهء رئالیستی تئاتر باشد.
بد نیست اشارهای به دکورهای ناتو رالیستی هم بشود که اعتراضات فراوانی را در نوع نگاه به صحنه بههمراه داشت؛چرا که اصرار فراوانی به توهمآفرینی بصری داشت؛البته استدلال طبیعتگرایان در این شیوهء صحنهپردازی این بود که با چینش جزءبهجزء صحنه سعی در تزئین نداشته،بلکه تلاش درپیبردن به کنه شخصیتهای روی صحنه را دارد؛اما تعدد وسایل صحنه در طراحی ناتو رالیستی باعث نوعی بیهودگی نمایشی آشکار در اشیا و نهایتا بیاعتبار کردن صحنه میشد."