خلاصه ماشینی:
"مدتی پس از پایان اولین دورهء هنرستان هنرپیشگی(نزدیکبهیک سال بعد)برای بهبود وضعیت تئاتر و فعالیت هنرجویان و هنرپیشگان،در اردیبهشتماه 1320 خورشیدی دست به تأسیس تماشاخانهء دائمی تهران زد و از پیشکسوتان،کارگردانها و هنرجویان این هنرستان دعوت به و ابراز خلاقیت برای تمامی هنرجویان فراهم نمیساخت،سید علیخان نصر شاگردانش را به تأسیس تئاتر و تماشاخانههای متعدد تشویق و ترغیب میکرد،چنانچه عدهای از این هنرجویان به فکر تأسیس تئاتری تازه افتادند که پس از مدتی مشاهوره و هم فکری،جمعی از بازیگران پرشور که عمدهء آنها فارغ التحصیلان دو دورهء نخستین هنرستان هنرپیشگی بودند،1 با تعیین سهام صد تومانی که هرکس متناسب با امکانات مالی خود سهمی را قبول میکرد،به تأسیس شرکت سهامی هنرپیشگان همت گماشتند2و با ثبت این شرکت در ادارهء ثبت شرکتها با جمعآوری سرمایهای به مبلغ ده هزار تومان به تأسیس«تماشاخانهء هنر»اقدام کردند.
با انحلال و از همپاشیدگی تئاتر هنر در سال 1325 خورشیدی، مهدی امینی مدتی از کار تئاتر کناره گرفت و به خدمات اداری و دولتی خود مشغول شد تا اینکه تئاتر فردوسی در آبان 1326 خورشیدی توسط تاجر معروفی به نام عبد الکریم عمویی(وثیقی)تأسیس شد و با انتقال گروه تئاتری عبد الحسین نوشین به این تماشاخانه،مهدی امینی نیز به این گروه پیوست و در برنامهء افتتاحیهء آنکه نمایشی بود از ا.
5در یکی از همین ملاقاتها،امانوئل روبلس،نسخهای از آخرین چاپ نمایشنامهء مونتسرا را با شرح زیر در نخستین صفحهء آن به آقای مهدی امینی اهدا میکند: «تقدیم به آقای مهدی امینی که در سال 1952 پیس مونتسرا را در تئاتر سعدی تهران اجرا و خود نقش هنرپیشه را در آن بازی کرده است و برای ابراز مراتب دوستی و قدرشناسی."