خلاصه ماشینی:
"مقاله روابط عمومی در ایران و نوید آیندهای امیدبخش* دکتر یحیی کمالیپور و دکتر مهدی محسنیان راد مترجمان:علی میرسعید قاضی و فرید اصاعدی (به تصویر صفحه مراجعه شود) «روابط عمومی»برابر نظریه آرونوف و باسکین1«همواره نیرویی در مناسبات انسانی بوده است،رهبران همواره در پی جلب نظر مردم خود،برای استمرار قدرت خویش و کسب پشتیبانی برای انجام اقدامات خود برآمدهاند.
16 نخستین کتاب فارسی روابط عمومی را علی اکبر دیباج تالیف کرد که با سرمایهگذاری شرکت ملی نفت ایران در سال 1966.
جالب است بگوییم که مدیریت گروه آموزشی روابط عمومی این مؤسسه را دکتر حمید نطقی به عهده داشت که ظاهرا یکی از سازمان دهندگان دفتر روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران بوده است.
در (به تصویر صفحه مراجعه شود) طول هشت سال جنگ به دلایل گوناگون از جمله تحریم از سوی کشورهای غربی و کمبود کالاهای مصرفی،تبلیغات تجاری در رسانههای ایران بهویژه در رادیو و تلویزیون به شدت کاهش یافت و در نهایت متوقف شد.
تنها اقدامی که برای سنجش افکار عمومی از سوی دفاتر روابط عمومی مورد تحقیق صورت میگرفت،عبارت بود از: نامههای پستی دریافتی،پیشنهادهایی که در «صندوق پیشنهادها»انداخته میشود-که این صندوقها در بیشتر مؤسسات وجود داشت-و مکالمههای تلفنی که از سوی افراد درون و بیرون سازمان با روابط عمومی صورت میگرفت.
24 در مجموع تحولات اخیر از جمله رشد رسانههای مکتوب و الکترونیکی، ایجاد رشته کارشناسی در زمینه روابط عمومی در آموزش عالی و این اواخر افتتاح دوره دکترای ارتباطات اجتماعی در دانشگاه علامه طباطبایی و دکترای دیگری در رشته فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه امام صادق(ع)و شرایط اجتماعی مناسب که الزاما همکاری و تفاهم متقابل بین مردم، دولت و نهادها را میطلبد."