خلاصه ماشینی:
"به همین دلیل معمولا نوع روایتی که در زندگی نامهنویسی نویسندگان از آن بهره میبرند،روایتگاهنامهای است،چرا که در این نوع روایت خوانندهمراحل تکوین،بلوغ،بحران و اوج و فرود صاحبزندگی نامه را به خوبی مشاهده میکند و از رهگذر فهماین مراحل است که میتوان دربارۀ آثار نویسنده،صعودو نزول او و اوج و حضیض آثارش قضاوت کند.
اما سخن این است که آیا میتوان در یک نوع ادبی بهنام زندگی نامهنویسی،همۀ آنچه را که میتواندبصورت مقالات و یا کتب مستقل،در جایی دیگر بهخوانندگان عرضه شود،در این ساختار بیانی،عرضه(به تصویر صفحه مراجعه شود)کرد.
حال اگر فرض را بر این امر قرار دهیم که«فرار ازفلسفه»تنها به رخدادهای فرهنگی میپردازد بایدزمان تاریخی مهم بوده است.
اما متأسفانه این نسبت رانمیبینیم،به راستی چرا چنین است؟آیا این جای خالیبه معنای عدم حضور نویسنده در کنشهای تاریخی وتحولات فرهنگی است؟ظاهرا چنین است زیرانویسنده از واقعۀ سال 1332،از آنجا که در هشتسالگی خود ناظر آن بوده است،روایتی هر چند مغشوشارائه میکند،اما از دو واقعۀ دیگر هیچ روایتی ندارد."