خلاصه ماشینی:
"یعنی اگر اکثریت مردم جامعه فارسی زبان ایران،واژه«عطر»را با فتحه(ع)تلفظ کند،همین درست و علمیخواهدبود نه شکل عربی آن که با کسره(ع)است.
در این کتابها که بر مبنای تفکیک بین زبان وادبیات تألیف شدهاند،زبانآموزی در چهار بخش تنظیمشده است:1-زبانشناسی 2-نگارش 3-دستور 4-املاء.
اکنون نکته جالب این است که سالها پیش و قبل ازطرح این نوع نگرش به زبان،کتابی نوشته شده است کهبه طور فطری و شهودی،مباحث و مقولات یاد شده را بهاجمال و اختصار بیان کرده است: دستورهای املاء و انشاء از استاد علی اصغر فقیهیکه اکنون به چاپ ششم رسیده است(بهار 1377،انتشارات باورداران) این کتاب دو قسمت مجزا دارد: 1-املاء 2-انشاء.
»(ص 93 همان) مطالبی را که استاد فقیهی مطرح کردهاند،در اغلبکتب زبانشناسی میتوان دید و در کتاب زبان فارسی 3و 4(صص 95-93)تحت عنوان نظام آوایی زبان آمدهاست.
درباره اتصال و انفصال کلمات مرکب،روش اینکتاب(کتاب استاد فقیهی)درست و علمی و مبتنی براستعداد ذاتی کلمات فارسی است.
این قمست همیادآور بخش دستور کتاب زبان فارسی نظام جدیدآموزش متوسطه است."