خلاصه ماشینی:
»(2)محمد رضا صفدری در مجموعه داستانسیاسنبو به این دو اصل وفادار بود و نشان داد کهنویسندهای جدی و خلاق است و دغدغۀ بداعت دارد واز زبان کارکردی نو میجوید،اما در مجموعۀ«تیلۀ آبی»سوای سه داستان اول یعنی پریون،تیلۀ آبی و دلگریخته(با تفاوتهایی که در ساخت با هم دارند)انگاردیگر او طوری در بازیهای زبانی و شکلی غرق شدهاست که مجال ارتباط یافتن مخاطب با اثر را از میانبرده است و در داستانهای بعدیاش ویژگی اجتماعیزبان به فراموشی سپرده شده و به گونهای زبان آنها یکتاو منفرد شده است که دیگر یک سره غیر قابل انتقال وتا مفهوم شده است.
پاسخ به این گروه مجال دیگری میطلبد،حال به قسمبعدی اشاره میکنیم که مبتنی بر این امر است کهدلهره،آشوب و سرگشتگی انسان معاصر به گونهای درادبیات رخنه کرده است که زبان را از ویژگی خود تهیکرده و به ویران کردن آن دست یازیده است.
چه عاملییاعث شده که زبان شفاف صفدری در سیاسنبو و یاداستان تیلۀ آبی این گونه تیره و مبهم و یک سراستعاری شود؟غالب داستانهای مجموعۀ تیله آبیخصلتی شعرگونه دارند و در آنها واژهها برمعنای مألوفخود دلالت ندارند،و یا اگر هم دارند،واحدهای معناییبزرگتر آنها یعنی جملات،در معنایی غیر معمول به کارمیروند.
دربارۀ جهان داستانی مجموعۀ تیلۀ آبی باید گفتکه این جهان،نابه سامان و آشفته است و غالبشخصیتها به دنبال چیزی هستند که بعضا به دستنمیآورند مثل تیلۀ گمشده در داستان تیله آبی یا توبابرای مرد شیرازی در همین داستان.
نویسنده برای باورپذیر کردن داستان و ایجاد حالو هوای افسانه در آن به سه ماجرای دیگر در کنارماجرای اصلی اشاره کرده است.
اما موضوع اصلی این داستان شرحویرانی و درهم شکستگی مرد ناشناسی است کهپارسال هم به آنجا آمده بود.