خلاصه ماشینی:
»(پارۀ83) قوانین و شکل تمدن جدید که مسئولیت ماهیّتخلاء زمان حال را بر گردن دارد،علاوه بر گذشته پژوهی؛دارای الزام دیگری نیز هست،که با صورت آشناسازیفرهنگ و دانش همسایه پدیدار میشود.
شتاب فراگیرهمین الزام است که تصویر جهان تک وطنی را بررؤیای انسان تحمیل میکند،تا او به گونۀ تودهایبیشکل در واقعیت بیوطنی خود پرتاب شده ماند.
مکان حیات ما در قلمرو فرهنگ خودی و دیگر فرهنگهازبان است و ترجمه را میتوان میعادگاه فرهنگهاییدانست که هر یک به زبان خود سخن میگویند.
نیچه یافتههای خود از شرق را چنان ازخود کرده و با چشمانداز تاریخی خویش آمیخته،کهنمیتوان آنچه میگوید را جز به عنوان تفکر نیچهسنجید: «من در شناخت،هر اندازه حریص باشم نمیتوانممنصور مومنی {UU}سلوکفلسفی و حکمت شادان جز از طریق نگرش خود،چیزی کشف کنم،و به نگرشدیگران دست نمییابم.
»(پارۀ 242) اگر میخواهیم به دریچههای نگاه عرفانی نیچهدست یابیم،بار دیگر باید عرفان،فلسفه و نیچه را درچشمانداز مراقبه و مکاشفۀ خود قرار دهیم.
»5دغدغۀ فلسفه بعدی دیگر و در تاریختأملاتش،آیا رهیافتی جز این است؟ دل د خرد نیز که گاه فیلسوفان و عارفان را به نبردواداشته،بیش از آنکه پنداشته میشود،در هم با هماندخرد،یکی از رفتارهای دل آدمی است و هیچ انسانی جزبا دلش نمیاندیشد؛حتی اگر خود این واقعیت را نداند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)یکی از مهمترین زمینههای سلوک فلسفی نیچهکه در افق دانش عرفانی قرار میگیرد،گوشهای ازیافتههای او دربارۀ زن است؛هر چند جملۀ مشهورش که«به سراغ زنان اگر میروی،تازیانه را فراموش نکن»گاهچون ظلمتی غلیظ،روشناییهای اندیشۀ او در این بارهرا،در خود فروبرده است.
(6)-آنک انسان-چرا من تا به این اندازه فرزانهام-پارۀ 7.