Skip to main content
فهرست مقالات

خبرهای ایران شناسی

گزارشگر:

(9 صفحه - از 424 تا 432)

کلید واژه های ماشینی : ایران ، فارسی ، زبان ، انقلاب ، داستان ، سیاسی ، دانشگاه کلمبیا ، سیرا ، اسلامی ، هنری

خلاصه ماشینی:

"دکتر یارشاطر در آغاز جلسه به تاریخچه‌ء «داستان»در مقام یک شکل مشخص ادبی در ایران،و تغییرات و تحولاتی که بتناسب‌ رودررویی با دوره‌های مشخص تاریخی در سیر داستان‌نویسی در ایران صورت گرفته است‌ باختصار اشاره کرد و لزوم بررسی و مطالعه در داستانسرایی ایران را،از این نظرگاه خاص که‌ تا چه میزان در باز نمودن رویدادهای اجتماعی به توفیق هنری و آفرینشی دست‌یافته است‌ یادآور گردید و سپس سخنرانان بترتیب به قراءت مقالات خود به زبان انگلیسی پرداختند. آنان که در دهه‌های اخیر دستی به‌ قلم داشته و نامی بدر کرده و شعاع گسترده‌تری را در این دایره‌ء بسته مراد کرده‌اند بیش از آن‌که انقلابی باشند عصیانگر بوده‌اند و رفتارهای ریشه برگرفته از این عصیانگری نیز در همان حد پرخاشگری و تندخویی متوقف مانده است چنان‌که حیدری قهرمان کتاب من هم چه‌ گوآرا هستم،نوشته‌ء گلی ترقی در لحظه‌ء انفجار قابلمه را به زمین پرتاب می‌کند،و مدیر مدرسه‌ء جلال آل احمد هم با خاموش کردن سیگارش در جاسیگاری مقام ریاست خشم و نارضایتی خود را بروز می‌دهد و بعد همه چیز همچنان‌که بود پیش می‌رود. در آن سالها تقابل عقل یونانی و وحی‌ اسلامی به جهان‌بینی خاصی راه می‌دهد که حاصل حضور و منحل شدن فلسفه و تفکر یونانی‌ در وحی اسلامی است،محمد غزالی نماینده‌ء نامدار این تقابل فکری در قرن پنجم هجری نخست‌ از دیدگاه کلام اشعری و سپس با دیدی صوفیانه احتجاجات فلسفی و مبانی مابعد الطبیعه‌ء فلسفه و عقل یونانی را به استناد شریعت و دیانت به مبارزه می‌طلبد و دقیقا در مقابل ریشه و اساس فکر یونانی می‌ایستد و چون شرایط تاریخی و فضای فکری و روحی تمدن اسلامی به‌ پیروزی عقل یونانی بر وحی اسلامی راه نمی‌داده است-اتفاقی که در رنسانس اروپایی‌ می‌افتد و وحی مسیحی را به سود عقل یونانی واپس می‌زند-عقل یونانی تابع وحی‌ اسلامی می‌شود و در مقام عامل و ابزار بسط و گسترش وحی عمل می‌کند و از تقابل آن‌ دو،عقلی پا می‌گیرد که در آن برای شهود و وحی جایی هست."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)