چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی تأثیر عوامل سرپرستی بر رضایت شغلی حسابرسان و همچنین انگیزه آنها برای ادامه همکاری با مؤسسات حسابرسی میپردازد.همچنین در این تحقیق،تفاوت احتمالی موجود میان میزان اقدامات سرپرستی و سطح شغلی حسابرسان در مؤسسات حسابرسی بزرگ و مؤسسات حسابرسی کوچک،بررسی میشود.اطلاعات مورد نیاز تحقیق در سال 1386 با استفاده از پرسشنامه،جمعآوری شده است.نتایج تحقیق بیانگر آن است که انگیزه حسابرسان برای ادامه همکاری با مؤسسات حسابرسی با میزان رضایت شغلی آنها بهطور معنی داری رابطه مثبت دارد و سه اقدام مهم سرپرستی شامل 1.هدایت و راهنمایی،2.فراهم ساختن شرایط کاری مناسب و 3.تقسیم کار صحیح،با رضایت شغلی حسابرسان و نیز با انگیزه آنان برای ادامه همکاری با مؤسسات حسابرسی بهطور معنیداری رابطه مثبت دارد.همچنین نتایج تحقیق نشان میدهد که میزان رضایت شغلی حسابرسان و میزان اعمال اقدامات سهگانه سرپرستی در سازمان حسابرسی ایران(به عنوان مؤسسه حسابرسی بزرگ)در مقایسه با مؤسسات حسابرسی خصوصی (به عنوان مؤسسات حسابرسی کوچک)تفاوت معناداری وجود دارد و حسابرسان شاغل در مؤسسات حسابرسی خصوصی در مورد این سه اقدام رضایت بیشتری دارند و در نتیجه رضایت شغلی آنان نیز بیشتر است.
This study examines the relationships between levels of job satisfaction، perceived supervisory actions، and intentions of Iranian trainee accountants to remain in their related firms. This study also examines differences between trainee accountants of Audit Organization (AO) and public accounting firms relative to their perceptions of the existence of the supervisory actions and of their job satisfaction. Data was collected using a survey questionnaire in 2007. Findings suggest that perceived supervisory actions (comprising aspects of leadership and mentoring، working conditions، and work assignments) are significantly and positively related to job satisfaction. Likewise، findings of the study indicate that there are positive relationships between job satisfaction and intentions to remain in the firm. Finally، significant differences were found between Audit Organization and public accounting firms relative to all the elements of supervisory actions and job satisfaction، with accountants at public accounting firms reporting higher levels of each variable
خلاصه ماشینی:
"همچنین نتایج تحقیق نشان میدهد که میزان رضایت شغلی حسابرسان و میزان اعمال اقدامات سهگانه سرپرستی در سازمان حسابرسی ایران(به عنوان مؤسسه حسابرسی بزرگ)در مقایسه با مؤسسات حسابرسی خصوصی (به عنوان مؤسسات حسابرسی کوچک)تفاوت معناداری وجود دارد و حسابرسان شاغل در مؤسسات حسابرسی خصوصی در مورد این سه اقدام رضایت بیشتری دارند و در نتیجه رضایت شغلی آنان نیز بیشتر است.
بنابراین،اولین هدف این تحقیق،ارزیابی دیدگاه حسابرسان تازه کار نسبت به اجرای سه اقدام مهم سرپرستی یاد شده در سازمان حسابرسی و سایر مؤسسات حسابرسی کشور و تعیین میزان تأثیر آنها بر رضایت شغلی حسابرسان و انگیزه آنان برای ادامه همکاری با مؤسسات حسابرسی است.
نگاره(2):آمار توصیفی متغیرهای تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج ارائه شده در نگاره(2)نشان میدهد که بهطور میانگین اغلب پاسخدهندگان نسبت به شغل خود رضایت داشتهاند(4/88 در مقیاس لیکرت با دامنه 1 تا 7)و انگیزه آنان (4/99 در مقیاس لیکرت با دامنه 1 تا 7)برای ادامه همکاری با مؤسسات حسابرسی بالا بوده است.
5 Investigation of Job satisfaction and Intended Turnover in the large CPA Firm,Accounting",Organizations and society,Vol. 10,No. 3,pp:287- .
6 Factors Affecting Job Satisfaction in Public Accounting Firms", Australian Accounting Review,Vol. 10,No. 1,pp:65-72.
7 Communications",nonformal Communications and Mentoring in Public Accounting Firms,Accouting,Organizations and Society,Vol. 10,No. 2,pp:149-69.
21 Professional Performance and the Mentor Relationship Within the Public Accounting Firm",Accouting,Auditing and Accountability Journal, Vol. 8,pp:3-22.
51 Perceived Barriers to Obtaining a Mentor at Large Public Acconuting Firms",Accounting Horizons,Vol. 13,pp:37-53."