چکیده:
در عین حال،کار اپل بیانگر برداشت امریکاییها از تحولات نو در جامعهشناسی آموزشی و پرورش هم محسوب میشود و از جمله مواردی است که میتواند در این رشته دانشگاهی یا شاخههای فرعی آن تاثیر بگذارد. اصطلاح جامعهشناسی جدید آموزش و پرورش ابتدا در انگلستان و در اوایل دهه 1970 میلادی به کار رفت تا به تفاوت سبک نظریه و پژوهش مورد استفاده در این حوزه با رشته عمومی جامعهشناسی آموزش و پرورش تاکید کند.بر خلاف پژوهشهای پیشین،که به طور نظری بر ساختار و کارکرد جامعه و آموزش و پرورش تاکید داشتند(کارکردگرایی ساختاری)،و پژوهش را معادل اندازهگیری و تحلیل رابطه بین متغیرهایی مانند متغیرهای خصوصیات فردی میپنداشتند،جامعهشناسی نو برخاسته از انگلستان اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 میلادی بر تفهم یا تفسیر کنشهای متقابل اجتماعی هرروزه کلاس درس و آن معنای از دانش که مدرسه بر آن تاکید دارد قرار گرفت.معنا،هم به فهم و دریافت1دانشآموزان و معلمان درگیر در امر آموزش دلالت دارد و هم به دیدگاهی که برنامه[ریزی]درسی2را بخشی از یک بافت وسیعتر اجتماعی یا فرهنگی قلمداد میکند.این مطلب به زبان 2L تخصصی رشتههای دانشگاهی به این معناست که جامعه- شناسی آموزش و پرورش به عنوان شاخهای از معرفت باید به عنوان زیرمجموعهای از یک علم اجتماعی دیگر یعنی جامعهشناسی معرفتی دیده شود.جامعهشناسی جدید آموزش و پرورش در امریکا،فقط تا حدودی از پیشرفت- های انگلیسیها تأثیر پذیرفت.یکی از بارزترین این تأثیرات را میتوان در کارهای مایکل اپل3(1979،1978) دید که در آنها مستقیما با رویکردی انگلیسی سروکار دارد.
خلاصه ماشینی:
"Sociology of School Knowledge or curriculum نتیجه این امر ظهور آشکار شاخههای فرعی جامعهشناسی آموزش و پرورش در خارج از بستر نهادی متعارف آن یعنی انگلستان و تخصصهای خارج از حوزه جامعهشناسی بود.
بعدها این قبیل مطالعات کیفی تجربی آموزش مدرسهای حاصل از شالودههای مفهومی ایدئولوژی،بازتولید و مقاومت؛با عنوان«مردمنگاری انتقادی81»شهرت یافت(آندرسن،9891)، علاقه مشترک(1)به دانش به عنوان محصولی اجتماعی،(2)به نقد ایدئولوژیک برنامه درسی و فرهنگ،(3)به انتساب بازتولید نابرابری الگو یافته به نظام تحرک اجتماعی مبتنی بر پاداش شایستگی،(4)در به رسمیت شناخته شدن اینکه در برابر کار آموزشی به عنوان فرایندی اجتماعی مولد و ابقا کننده باید مقاومتی در کار باشد و(5)به تلاش برای نشان دادن تجربی اینکه چگونه این مفاهیم کلیدی یعنی ایدئولوژی، بازتولید و مقاومت میتوانند در مردمنگاری انتقادی از زندگی روزمره مدرسه معنای بهتری به دست دهند، همه اینها با هم معرف آینده جامعهشناسی جدید آموزش و پرورشاند.
and Lois Weis,eds,(1983),Ideology and Practice in schooling,Philadelphia:Temple University Press; Aronowitz,Stanley,and Henry Giroux,(1991), Postmodern Education:Politics,Culture,and Social Criticism,Minneapolis:University of Minnesota Press; Bernstein,Basil(1958),ááSome sociological Determinants of Perception:An Enquiry into Subcultural Differences.
(1993),Race,Identity and representation in Education, New York:Routledge; Mc Claren,Peter(1995),Critical Pedagogy and Predatory Culture:Oppositional Politics in a Postmodern Era. London:Routledge; Mickelson.
(1995), Continuity and contradiction:The Futures of the Sociology of Education,Creskill,NJ:Hampton Press; Sharp,Rachel(1980),Knowledge,Ideology and the Politics of Schooling:Towards a Marxist Analysis of Education,Boston:Routledge Kegan Paul; Smith,Richard,and Philip Wexler(1995),After Postmodernism:Education,Politics,and Identity, London:Falmer Press; Wers,Lois(1995),ááQualitative Rescarch in Sociology of Education:Retlection on the 1970s and Beyond."