خلاصه ماشینی:
"موضوع چندان پیچیده نیست:ماجرا از این قرار است که وقتی درهای مناسبات و مراودات ملتها،به دلایل سیاسی برهم بسته میشود،هر گوشهچشمی یک افق به حساب میآید؛به این معنی:همانطور که دیدن عکسی از زندگی بستهء چین مائویستی در دههء 07،یک اتفاق فرهنگی بود، اکنون هم نمایش آثار انتقادی از کره شمالی،چین،کوبا و اخیرا و نزوئلا در جهان غرب یک رخ داد هنری محسوب میشود.
آنان بر اثر تجربه متقاعد شدهاند که:هر آنچه در خارج از کشور نمایش داده شود،ولو در محلی بیاعتبار، خواهناخواه و بدون هیچ استدلالی،معیار و متر مناسبی برای سودجویی در داخل کشور است!حال باید از خود بپرسیم:چاره چیست؟چهطور میتوان از دلالزدگی در زمینهء هنر ایران پرهیز کرد؟ شاید یکی از راههای دستیابی به ارزشیابی و معیار معلوم در درازمدت این باشد که:هنرمندان از این پس قلم را بعد از قلممو سلاح دوم خود بدانند و با تجزیه تحلیل، آثار هنری را کشف،ارزیابی و ارزشگذاری کنند."