خلاصه ماشینی:
"در حال حاضر سفارش دهندگان نقاشی قهوهخانه چه کسانی هستند؟ چگونه به سراغ شما میآیند؟ فعلا با سازمان میراث فرهنگی بهصورت قراردادی کار میکنم.
سالهای رونق قهوهخانهها،سفارش نقاشی چطور به شما داده میشد؟ صاحبان قهوهخانهها،از نقاشان دعوت میکردند تا در قهوهخانهها کار کنند مثلا میگفتند:حسین آقا[قوللر آغاسی]،بیا در قهوهخانه پنج تابلوی شاهنامهای بکش.
اسمها درست یادم نیست،اما قهوهخانه عباستکیه یکی از معروف ترین قهوهخانهها بود؛فضای بزرگی که در مولوی بود و تابلوهای نقاشی زیادی داشت و اکثر تابلوهای آنجا را محمد مدبر کار میکرد.
استاد من(حسین قوللر آغاسی)همسر و بچه داشت و خانهاش در خیابان ری بود،ولی آقای مدبر مجرد بود و در همان قهوهخانهها غذا میخورد و استراحت میکرد.
کسانی که به قهوهخانه میآمدند چطور افرادی بودند؟ عدهای از افراد بعد از اتمام کار روزانه به قهوهخانه میرفتند؛برای خرید کالا یا پیدا کردن استادکار برای انجام کارهای خانه.
در قهوهخانههای امروزی،اگر بخواهید بیشتر از یک ساعت آنجا باشید، صاحب قهوهخانه با احترام شما را از قهوهخانه بیرون میکند؛در آن زمان چطور افراد از صبح تا شب آنجا میماندند؟ آنها مجبور بودند چیزی سفارش بدهند.
برای صاحبان قهوهخانه،تفاوتی بین نقاشی خوب و بد وجود داشت؟ در آن زمان دو نقاش معروف وجود داشت:یکی محمد مدبر،دیگر حسین قوللر آغاسی.
اما چارهای نیست،نام قهوهخانه بهتر یادآور این شیوه از نقاشی است ولی ارزش کار ما را پایین میآورد.
هر روز صبح حدود ساعت ده تا یازده برای کار روی پرده نقاشی به قهوهخانه میرفتیم.
آقای مدبر به حسین آقا گفت:این محمد دیگر بزرگ شده و خوب نیست که او را بین خانوادهات میبری."