خلاصه ماشینی:
"در دیباچه نویسنده با بیان اقوالی از شیخشهاب الدین سهروردی،سنایی غزنوی و صاحبشاهنامۀ ابو منصوری،بر مفاهیمی همچون«مغز»و«رمز»تأکید میکند و این همه بر پیشانی کتاب،بهخواننده هشدار میدهد که قرائتی خاص مد نظر است درمقدمه نویسنده با قلمی طنزگونه به توضیح بینش ونگاه خود،میپردازد و سعی میکند به نوعی از باورهایخود دفاع کند و با حفظ همین موضع است که خواننده رابه مؤخرۀ آخر کتاب که مقالهای است در باب داستانهایغیب باور،ارجاع میدهد.
به عبارتی ما ازیک صحنه وارد صحنۀ دیگر نمیشویم،بکله مابین دوصحنه صدای نویسنده یا نقال به ما میگوید که خانهاآمدند و نشستند و مجددا صحنه،به شیوۀ داستانهایامروزی بازسازی میشود و داستان پی گرفته میشود ویا در صفحۀ 44 وقتی خان به غضنفر دستور میدهد کهبرود و نهالی برای حیوان عجیب بیاورد،غضنفر را مانمیبینیم که برود و رختخواب بیاورد بلکه نویسندهبلا فاصله بعد از دستور خان به ما گزارش میدهد کهغضنفر رفته و با رختخواب برگشته است.
این داستان شرح زندگی و مرگ مردی است کهعشق او به زنی زیبا او را از یاغیگری به زندانمیکشاند و تا پایان عمر در هالهای از پنهان کاریزندگی میکند و در پایان نیز با وجود مرگ شگفتانگیز وناروشنش،مردم او را تمام شده تلقی میکنند-در واقعحرکت حماسی او در شرایط کنونی برای مردم معناییندارد،تو گویی او متعلق به عصر و زمانۀ دیگری است-این داستان نیز ساختاری حلقوی دارد و از پرداختمنسجمی برخوردار است.
داستان باحضور یک جوان روانپریش در مطب دکتر روانکاو(به تصویر صفحه مراجعه شود)آغاز میشود،جوان در اولین برخورد با دکتر،قاصدکیخونین به دکتر میدهد که او را حیرتزده میکند،داستانبر حول وجود قاصدک و عباس خان سرداری میچرخد،عباس خان برای جوان روانپریش،مجموعهای است ازامور متناقض او مرد حماسه،عرفان،نقد ادبی و ابتذالروزمرگی است،و همین ویژگیها برای جوانی که در پیزنده نگاه داشتن ارزشهای حماسی و عرفانی است مایهدرد سر میشود."