خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود)بلقیس سلیمانی شعر و دیالکتیک نقد افلاطون از سنت شعری یونان به معنای طرد ونفی کامل شعر از مدینه نیست.
)با وجود اینکه افلاطون در جمهوری بهصراحت از تبعید و اخراج شاعران سخن میگوید،امااین حکم بهیچوجه به معنای مدینۀ بدون شاعر نیست.
افلاطون اولا،شعر گروه خاصی از شاعران را مستحقورود به مدینه نمیداند و ثانیا برای مدینۀ فاضلۀ خودشاعران خاصی را مد نظر دارد.
افلاطون همچنین در جمهوریدر خصوص شاعران و شعر خوب به نکتهای اشارهمیکند که به نظر میرسد با اندیشههای آنتولوژیک اودر ارتباط است.
»4پس ازدیدگاه افلاطون شعر خوب عبارت است از:1-سرودهای روحنی برای خدایان 2-تصنیفهایی درستایش افراد نیک.
سرود ستایش در شکل نمایش شعری،زبانارتباطی مشترک شاعرانۀ شهروندان افلاطون است درمدینۀ حقیقی،در مدینۀ عادله چنین نمایشی بایدپیمانیی از سرسپردگی به روح ایجاد شده بوسیلۀ همگانباشد.
5 اما سئوال اساسی این است که آیا نمیتواندیالکتیک افلاطون را جانشین مناسب شعر در مدینهدانست؟افلاطون در کتاب دهم جمهوری به دلایلمتعددی هومر را مطرود میداند.
برخی از مفسران افلاطونبر این باورند که دیالکتیک«جانشین مناسبی است کهافلاطون برای شعر در مدینه خود پیشنهاد میکند وفیلسوف کسی است که بر اریکۀ خالی شاعر در مدینهتکیه میزند.
از دیدگاه افلاطون فیلسوف کسی است کهسوای جنسیتش مرد یا زن،قادر به شناخت حقایق کلی،یعنی مثل باشد و بتواند از حدس،گمان و عقیده فراتررفته و از معرفت حقیقی برخوردار شود.
اما فن دیالکتیک (kcitkelaidenhcet) چیست؟ برخی مفسران و محققان بر این بارند که لفظدیالکتیک در یونان تا دورۀ سوفسطائیان مورد استفادهقرار نگرفته است.
»6 اما آیا همپرسههای افلاطون در ساختار و شکل نیزبه مانند شعر هستند.