چکیده:
در این مقاله «رویکرد علمی به قرآن» از سه زاویه بررسی شده است. نخست با بر شمردن ادله مختلف، ضرورت این رویکرد بازشناسانده شده است.از زاویه دوم ادوار روی آوردن مسلمانان به تفسیر علمی در پنج دوره (1. عصر نزول، 2.عصر ترجمه، 3. عصر تعمیق مطالعات تفسیری، 4. دوران رنسانس 5. دوران معاصر) به صورت گذرا مورد بررسی قرار گرفته است.از زاویه سوم به آسیبها و چالشهای این رویکرد توجه شده و دو آسیب (1.رویکرد تفریطی به آیات علمی 2.افراطگرایی در رویکرد علمی به قرآن) باز کاوی شده است.
خلاصه ماشینی:
"با صرف نظر از میزان سازگاری این تحلیل از اعجاز علمی با ساختار مفهومی اعجاز و معجزه، باید پذیرفت که چنین رویکردی برای مسلمانان و دیگران بسیار مفید است، زیرا هدف نهایی نزول قرآن هدایت و تربیت انسانها است و این هدف در مرحله نخست زمانی تحققپذیر است که فرا زمینی بودن کتاب و نزول آن از سوی خدا اثبات گردد.
راترد ویلانت در مقاله «تفسیر قرآن در دوره جدید» در باره نگاه قرآن به علم چنین آورده است: «تفسیر علمی باید در پرتو این فرض درک شود که تمام انواع یافتههای علوم طبیعی جدید در قرآن پیش بینی شده است و اینکه قراین و شواهد روشن فراوانی نسبت به آنها در آیات قرآن میتوان کشف نمود.
رویکرد علمی به قرآن، استخراج آیات در عرصههای مختلف علوم تجربی و انسانی، بازکاوی و به دست دادن مدلولهای آنها که در عین هم صدایی با علم ، از قرنها پیشگامی اسلام و قرآن در این عرصهها نسبت به علم و دستاوردهای علمی حکایت دارد، میتواند غرور مسلمانان را احیا و اعتماد به نفس آنان را زنده سازد.
مقابله با تلاشهای ملحدانه در برخورد با آیات علمی قرآن گرچه دینستیزی آنگونه که پس از دوران رنسانس با شدت رخ نمود، در روزگار ما وجود ندارد و آنچه به چشم میخورد بیشتر اقبال به دین است، با این حال نباید از این نکته غافل بود که با صرف نظر از شماری ملحد که هماره در اندیشه تخریب باورهای دینیاند، شماری از اندیشوران یا مدعیان اندیشهورزی در میان سایر ادیان جهان بویژه با حمایت نهادهای یهودی و صهیونیستی ساعتی از تخریب باورهای اسلامی و تضعیف آموزههای قرآنی غافل نبودهاند و نیستند."