خلاصه ماشینی:
ویژگی اصلی متون نثر صوفیه را در چه میدانید؟-به گمان من نثرهای صوفیانه را میتوان به سهدسته تقسیم کرد:یکی نثر سادۀ همه فهم که برای همۀ مخاطباننوشته میشد و در حد زبان محاورۀ مردم کوچه و بازاربود.
اهمیت این متون در فرهنگ ادبی پیشین ایران راچگونه ارزیابی میکنید؟-به گمان من عرفان گرایی ادامۀ نهضت شعوبیهدر ایران است که برای مقابله با کسانی اوج گرفت کهدین را وسیلۀ امیال و سلطۀ استبداد خود قرار داده بودند وبرای از میدان به در کردن مصلحان و دینداران حقیقی واحیانا رقیبان سیاسی خود همواره از دین خرج میکردند.
فرهنگ و ادبیات امروز ایران چه بهرهای از این متونمیتواند بگیرد؟-البته چون تاریخ مصرف این متون گذشته استمستقیما نمیتواند مورد استفاده باشد اما به عنوانفرهنگ مردمی و راه نزدیک شدن به تودهها میتواندتجربهای باشد که به عنوان یک حرکت از سویمصلحان اجتماعی(مقصود شعوبیان است)در ظرفزمانی معین،مورد توجه قرار گیرد.
آیا کتاب فقط شامل زیباییشناسی شعر است؟در واقع در جلد اول بیشتر به زیباییشناسی شعرتوجه شده است ولی از آنجا که مباحث نظری که درزیباییشناسی ادبی مطرح میشود قادر است کلیهیمنتهای ادبی را مورد تجزیه و تحلیل زیبایی شناسانهقرار دهد،این مباحث نیز قابل تعمیم به کل ادبیاتاست که در نقد زیبایی شناختی متون ادبی-یکی ازشاخههای نقد ادبی-میتواند راهگشا باشد.
آیا شما در کتاب خود به زیباییشناسی شعر صرفا درادبیات فارسی توجه و تأکید نمودهاید؟ به نظر من ادبیات یک مسئله جهانی است و همهجا ابزارهای مشترکی دارد.