خلاصه ماشینی:
نخست برای آنکه نظر قشریون به فلسفه وفیلسوفان در عصر صفوی روشن شود به نکاتی ازریاض العلماء میرزا عرد الله افندی-شاگرد مجلسیدوم-که سالها پیش در مجله نشر دانش نوشتهایماشاره میکنیم:میرزا عبد الله در مورد آمیرزا حکیم یزدی با آنکه مهارتش را در«علوم تعلیمی»(-ریاضیات)ستوده،مینویسد:«به خاطر تیمن به ورع و پارساییوی ذکرش در این کتاب آمده است»(197/2)دربارهسید ابراهیم بن میرزا حسن همدانی مشهوربه قاضیزاده صاحب شرح بر کتب ابن سینا و خواجهنصیر مینویسد:«آشنا به مسائل شرعی و اقوال فقهانبود و از خون احتراز نمیکرد بلکه مسجد را بدانمیآلود»(9/1)و این سید ابراهیم کسی است که خودصاحب ریاض العلماء از قول شیخ بهایی نامی بسیاراحترامآمیزی خطاب به او نقل کرده است(11/1)دربارۀمولی حسن دیلمانی مینویسد:«در علوم حکمی واردبود اما از علوم دینی بهرهای نداشت،دوستار حکیمان وصوفیان و مدافع و توجیهگر اقوال ایشان بود و بر همیناعتقاد بمرد در حالی که دماغش مختل شده بود»(184/1)و در مورد حسین بن ابراهیم تنکابین شاگردملا صدرا مینویسد:«گرایش غالبش به حکمت بود وغیر از آن چیزی نمیدانست.