چکیده:
اندیشه معاد و زندگی نوین پس از رخت بربستن از این جهان،از اندیشههای دیرینه بشر است که آنرا به صورتهای گوناگون مطرح میکرد و در هر زمان به تناسب فکر و محیط خود،به آن پاسخ میگفت.پیامبران الهی از نخستین روزهای رسالت و دعوت خویش،پیوسته زندگی مجدد انسانها را اصل دوم آیین خود معرفی مینمودند.ازاینرو،در تمام شرایع پیشین ادیان جهان،اصل معاد، قدرت و نیرومندی خود را حفظ کرده و به صورت یک اصل مهم تلقی شده است.گسترش گفتگوی میان ادیان در جهان حاضر و اقبال متألهین و متفکرین ادیان،جهت گسترش آن از یکسو و کوشش- های آنان درصدد پیدا کردن مشترکات تاریخی-اعتقادی در ادیان توحیدی برای ابهامزدایی از پیامهای اصلی ادیان از سوی دیگر،ضرورت تحقیقی همه جانبه در متون دینی ادیان الهی نظیر قرآن و انجیل را فراهم آورده است.مقاله حاضر به بررسی گزارههای اناجیل اربعه در باب معاد پرداخته و پس از استقصاء کامل آنها و ارائه گزارههای معادل یا هم مضمون قرآنی آنها،روش شده است که قرآن و اناجیل اربعه در عناوین و مفاهیمی همچون قیامت،حیات اخروی،عالم آینده،روز جدایی، حسابرسی و مقام داوری،معاد در پرتو عدل الهی،بهشت و دوزخ و...با یکدیگر مشترکاند.
خلاصه ماشینی:
"این موضوع به طور مستوفی و همراه با براهین عقلی قانعکننده در آخرین کتاب آسمانی نیز مطرح شده است؛به گونهای که حجم عظیمی از آیات قرآن کریم به معاد و قیامت اختصاص یافته است.
بنابراین میتوان گفت که در مطلب مذکور نه تنها به طور صریح بر اصل وجود معاد و قیامت اشاره شده است که البته کاربرد واژگانی همچون«معاد»،«نشستن بر کرسی»و «داوری»گویای این امر است؛بلکه بیانگر آن است که مسیح(ع)همواره معاد و قیامتی را برای پیروان خود یادآور میشده و میفرموده است که جایگاه واقعی مؤمنین و صالحان در آن به خاطر ایمان و عمل صالحشان،معین و محفوظ است.
«برگزیدگانی از امت اسلامی»چهارمین قسم از شاهدان و گواهانی هستند که در روز قیامت به داوری اعمال بندگان خداوند میپردازند و این همان است که در اناجیل اربعه از جمله گزارههای دال بر معاد در تعالیم عیسی مسیح(ع)به شمار میرود.
9. در انجیل لوقا و قرآن کریم،به صراحت از سؤال منکرین معاد از پیامبر خویش درباره عدم امکان زنده شدن مجدد مردگان در قیامت سخن به میان آمده است.
در قرآن کریم و انجیل یوحنا،زنده شدن مردگان توسط عیسی(ع)علاوه بر آن که یکی از معجزات ایشان معرفی شده،نمونهای از قیامت و مظهری از حیات مجدد برشمرده شده است."