چکیده:
مطبوعات محلی و انتخابات ریاست جمهوری
فرقانی محمدمهدی,خجیر یوسف
این پژوهش با هدف شناسایی رویکرد مطبوعات محلی به نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به تحلیل محتوای اخبار و مطالب انتخاباتی نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نه روزنامه محلی فجر آذربایجان (استان آذربایجان شرقی)، نسل فردا (استان اصفهان)، سبحان (استان فارس)، زمان (استان تهران)، نیم نگاه (استان فارس)، مهد آزادی (استان آذربایجان شرقی)، گیلان امروز (استان گیلان)، بشیر مازندران (استان مازندران) و زاهدان (استان سیستان و بلوچستان) با سه گرایش سیاسی راست، میانه و چپ می پردازد. نمونه آماری این پژوهش ایام تبلیغات رسمی انتخابات ریاست جمهوری از 6 خردادماه 1384 تا 26 خردادماه 1384 (جز روزهای تعطیل) است. در 16 روز مورد بررسی، جمعا 1572 واحد تحلیل از نظر 24 مقوله مورد بررسی قرار گرفت. روش به کار رفته در این پژوهش «تحلیل محتوا» است. برای بررسی نحوه پوشش خبری در اخبار و مطالب انتخاباتی از نرم افزار Spss و آزمون کای اسکویر (خی دو) استفاده شد. در این پژوهش به بررسی 19 مقوله سبک مطلب، محور اصلی مطلب انتخاباتی، هدف مطلب، مهمترین موضوع مطلب، برنامه کاندیدا، نوع حمایت مطلب از کاندیدا، نوع رویکرد مطلب به کاندیدا، نحوه کارزار تبلیغاتی، نشانگاه مطلب، منشا مطلب، جهت گیری مطلب، میزان مطلب تولیدی، منبع مطلب، جغرافیای تحت پوشش، محل رویداد مطلب، تیتر در صفحه اول و محل قرار گرفتن عکس پرداخته شد. یافته های تحقیق نشان داد که در بین سه گرایش سیاسی روزنامه های مورد بررسی، تمامی مقوله ها، جز مقوله تیتر در صفحه اول، از تفاوت معناداری برخوردار بودند. مقوله نشانگاه مطلب به دلیل اینکه نسبت خانه های فراوانی مورد انتظار کمتر از 5، پس از ادغام نیز بیش از 25 درصد بود، مورد قضاوت قرار نگرفت. یافته های برخی مقوله ها عبارتند از: مهمترین موضوع مطلب با 27.6 درصد مربوط به دیدگاه و برنامه های کاندیدا و کم اهمیت ترین موضوع مطلب با 0.5 درصد مربوط به مسایل محلی، بیش ترین کاندیدا مطرح با 15.7 درصد مربوط به علی اکبر هاشمی رفسنجانی و کم ترین کاندیدا مطرح با 3.2 درصد مربوط به محسن مهرعلیزاده، 42.2 درصد رویکرد مطالب نسبت به کاندیدا احترام آمیز و 4.3 درصد اهانت آمیز، 32.6 درصد منشا مطلب مربوط به کاندیدا و 0.5 درصد مربوط به شهردار و مسوولان شهرداری بود.
خلاصه ماشینی:
"هدف این پژوهش بررسی رویکرد و ساختار اخبار و مطالب انتخاباتی نهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری در نه روزنامه محلی فجر آذربایجان(استان آذربایجان شرقی)،نسل فردا(استان اصفهان)،سبحان(استان فارس)،زمان(استان تهران)،نیم نگاه(استان فارس)،مهد آزادی(استان آذربایجان شرقی)،گیلان امروز(استان گیلان)،بشیر مازندران(استان مازندران)و زاهدان(استان سیستان و بلوچستان)از 6 خرداد ماه 1384 تا 26 خرداد ماه 1384(سه هفته منتهی به انتخابات)به منظور پاسخگویی به پرسشهای مطرح شده است.
3-3-جامعه آماری و نحوه نمونهگیری برای پی بردن به ساختار و نحوه ارایه مطالب نهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری در روزنامههای محلی،مطالب مربوط به نهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری در شمارههای نه روزنامه محلی فجر آذربایجا(استان آذربایجان شرقی)،نسل فردا(استان اصفهان)،سبحان (استان فارس)،زمان(استان تهران)،مهد آزادی(استان آذربایجان شرقی)،نیم نگاه(استان فارس)،گیلان امروز(استان گیلان)،بشیر مازندران(استان مازندران)و زاهدان(استان سیستام و بلوچستان)،در سه هفته منتهی به نهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری،6 خرداد ماه 1384 تا 26 خرداد ماه 1384،که از سوی وزارت کشور و شورای نگهبان قانون اساسی به عنوان زمان رسمی تبلیغات مطرح شد،مورد بررسی قرار گرفت.
برنامه حل مشکلات استان از میان برنامههای تبلیغاتی،با توجه به ادغامهای صورت گرفته،در گرایش راست در آخرین رتبه و در گرایش میانه و چپ در هشتمین رتبه قرار دارد که این نشان از کمتوجهی روزنامههای محلی مورد بررسی به مسائل و مشکلات ا ستان و ناکارآمدی این روزنامهها در ایفای نقش دیدهبانی مسائل و مشکلات مربوط به شهروندان و کارکرد محلیگرایی است.
*کمتوجهی به مسائل محلی در مطبوعات محلی با توجه به اینکه رسالت اصلی مطبوعات محلی بیان و انعکاس مسائل و رویداد استان و منطقه تحت پوشش مطبوعات محلی است،اما این بررسی نشان میدهد که روزنامههای محلی مورد بررسی توجه به مسائل محلی را در رتبه آخر موضوعهای مورد بررسی خود مطرح کردند،بهطوری که از بین گزینههای مقوله مهمترین موضوع مطلب،توجه به مسائل محلی در رتبه آخر قرار دارد."