چکیده:
رجعت، یکی از مسائل مورد اختلاف میان مذاهب اسلامی است. از منظر شیعه رجعت از عقاید مسلم به شمار می آید و مورد تایید اهل بیت نیز قرار گرفته است. بر این اساس، گروهی از مومنان راستین و عده ای از کافران بد سرشت، هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) به این دنیا بازگردانده می شوند تا مومنان به ثواب یاری آن حضرت در تشکیل حکوت عدل و قسط جهانی نائل آمده، از درک و تماشای عظمت و شوکت دولت کریمه اسلام، لذت ببرند و کافران نیز به سزای پاره ای از اعمال بدشان برسند.
اهل سنت به سبب اختلاف مبنایی که با شیعیان دارند، مسئله رجعت را از اساس انکار کرده اند و این گونه عقاید را برگرفته از عقاید غلات و ساخته و پرداخته عبدالله بن سبای یهودی می دانند.
این نوشتار با ملاحظه مباحث فوق، موضوع رجعت را از منظر فریقین مورد تامل قرار می دهد.
Raj’at is one the controversial issues among Islamic Religions about which there is no total agreement. From Shia point of view، Raj’at is indubitably a big fact which is highly creditable and also approved by Ahle-e-Beit(a). Raj’at refers to an event wherein a group of true believers and also a group of ill-natured unbelievers –after their death-، at the time of the reappearance of Imam Mahdi (aj)، will be made alive and will be returned to live in the world by The Almighty; so that the true belivers will find the opportunity of making thavab (getting heavenly reward) in accompanying and helping Imam Mahdi (aj) in establishing justice on the earth and and also will enjoy seeing the glorious and magnificent position of Islam; And the unbelievers will be punished for their shameful and flagrant deeds.
Due to some differences in essence between Ahl-e-Sunnah and Shiites، Ahl-e-sunnah have fully denied the existence of Raj’at and know it baseless، claiming that such beliefs are extracted from the beliefs of the exagerrators and they are forged by the Jewish Abdollah –Abn – Saba. The present survey studies Raj’at from Friqayn’s point of view.