چکیده:
تحقیق حاضر با هدف کلی تعیین رابطه بین سبک مدیریت مشارکتی با کارآئی دبیران مقطع متوسطه شهر مرند انجام شده است. اهداف ویژه عبارتند از: تعیین میزان، مشارکت دبیران زن و مرد در اداره مدارس از دید آنها، تعیین مشارکت دبیران در امور مدرسه با توجه به جنس مدیر، مشارکت دبیران با توجه به تحصیلات آنها.
روش تحقیق از نوع توصیفی و همبستگی می باشد، جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دبیران و مدیران زن و مرد مقطع متوسطه شهر مرند بوده اند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند که حجم نمونه شامل 76 مدیر و 304 دبیر می باشد. برای جمع آوری اطلاعات دو نوع پرسش نامه جداگانه برای دبیران و مدیران تهیه گردید که روایی آنها بوسیله متخصصین و برای پایائی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید (پرسش نامه دبیران 80/0 و پرسش نامه مدیران 86/0 محاسبه گردید).
تحلیل ها بوسیله نرم افزار آماری SPSS Version 9 و با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون، T-test و آنالیز واریانس یکطرفه (ANOVA) صورت گرفت.
نتایج حاصل از آزمونهای آماری نشان داد:
1- بین میزان مشارکت دبیران مرد و کارآئی آنها رابطه معنی داری وجود ندارد.
2- بین میزان مشارکت دبیران زن و کارآئی آنها رابطه معنی داری وجود دارد.
3- میزان مشارکت دبیران در امور مدرسه با توجه به جنس دبیر متفاوت نیست.
4-میزان مشارکت دادن دبیران در امور مدرسه با توجه به جنس مدیر متفاوت نیست.
5- میزان مشارکت دبیران با توجه به تحصیلات آنها متفاوت نیست.
باتوجه به نتایج تحقیق بین میزان مشارکت دبیران در اداره مدارس و کارآئی آنها رابطه مستقیم وجود دارد، بنابراین به مدیران مدارس پیشنهاد می شود دبیران تحت سرپرستی خود را بیشتر در امور مدرسه مشارکت دهند، چون بی شک گره گشای بیشتر مسایل مدرسه خواهند بود.
خلاصه ماشینی:
"سید مرندی (1381) نقش مدیریت مشارکت جویانه در امر افزایش کارآئی معلمان ابتدائی مرند را مورد بررسی قرار داد و نتایج زیر بدست آمد: سبک مدیریت مشارکتی مدیران باعث افزایش کارآئی معلمان شده و همچنین میزان مشارکت آنها را افزایش می دهد، یعنی هرچقدر مدیر مدرسه، مشارکتی باشد به همان میزان نیز معلمان در امور مدرسه مشارکت داده می شوند.
سوال4: آیا میزان مشارکت دادن دبیران در امور مدرسه با توجه به جنس مدیر متفاوت است؟ جدول12 ـ مقایسه مشارکت با جنسیت متغیر جنسیت میانگین انحراف استاندارد t p مشارکت مرد زن 08/52 01/50 55/9 69/10 65/1 204/0 با توجه به اطلاعات بدست آمده از جدول (12) میانگین مشارکت در میان مردها 08/52 با انحراف استاندارد 61/9 و در میان زنها میانگین مشارکت 01/50 با انحراف استاندارد 69/10 میباشد که طبق مقدار 65/1=t با سطح معنیداری 204/0=p، چون سطح معنیداری بزرگتر از 05/0 است پس نتیجه گرفته میشود H0 تایید و H1 رد میشود یعنی بین میانگین مشارکت و جنسیت تفاوت معنیداری وجود ندارد.
در رابطه با سوال سوم پژوهش که «آیا میزان مشارکت دبیران در امور مدرسه با توجه به جنس دبیر متفاوت است؟» فرض محقق بر این بود که دبیران زن بیشتر از مردان در امر مشارکت نقش داشته باشند چرا که مردان علاوه بر مسایل مدارس، در بیرون نیز وظیفه تأمین مالی خانواده و مشاغل دیگر علاوه از کار دبیری را بر عهده دارند و در نتیجه وقت و حوصله کمتری برای مشارکت داشته باشند در حالیکه یافتههای تحقیق نشان داد که مقدار 71/1=t بدست آمد به سطح معنیداری 209/0=p میباشد و چون این سطح بزرگتر از 05/0=p است پس نتیجه گرفته میشود بین میزان مشارکت دبیران در اداره مدارس و کارآئی آنها از نظر جنسیت تفاوت وجود ندارد."