چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ،بررسی تأثیر هوش هیجانی بر کیفیت روابط اجتماعی در یک نمونه ی دانش جویی است.سی صد داوطلب(150دختر و 150 پسر)از دانش جویان رشته های مختلف دانشگاه تهران در این پژوهش شرکت کردند از آزمودنی ها خواسته شد به پرسش نامه های هوش هیجانی و مشکلات بین شخصی پاسخ دهند.برای تحلیل داده های پژوهش،شاخص ها و روش های آماری،مانند فراوانی،درصد،میانگین،انحراف معیار،آزمونTضریب هم بسته گی،و تحلیل رگرسیون به کار گرفته شد.یافتهها نشان داد که بین هوش هیجانی و مشکلات بین شخصی دانشجویان همبستهگی منفی معنادار وجود دارد.هوش هیجانی،همچنین با زمینههای مختلف مشکلات بین شخصی دانشجویان،همچون قاطعیت،مردمآمیزی،صیمیت،و مسئولیتپذیری، همبستهگی منفی معنادار دارد.هوش هیجانی،با تقویت سلامت روانی،توان همدلی با دیگران،سازش اجتماعی،بهزیستی هیجانی،و رضایت از زندهگی،مشکلات بین شخصی را کاهش میدهد و زمینههای بهبود روابط اجتماعی را فراهم میسازد.هوش هیجانی،همچنین از راه ویژهگیهای ادراک هیجانی،آسانسازی هیجانی،شناخت هیجانی،و مدیریت هیجانها،و با سازوکارهای پیشبینی،پیشگیری،افزایش توان کنترل،و تقویت راهبردهای رویارویی کارآمد،به فرد کمک میکند تا کیفیت روابط اجتماعی را بهتر سازد.
خلاصه ماشینی:
"جدول 2-نتایج آزمون t برای مقایسهی دانشجویان دختر و پسر بر حسب متغیرهای هوش هیجانی و مشکلات بین شخصی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3-خلاصهی مدل رگرسیون،تحلیل واریانس،و شاخصهای آماری رگرسیون (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر پایهی نتایج تحلیل واریانس و شاخصهای آماری رگرسیون بین هوش هیجانی و مشکلات بین شخصی،میزان F به دست آمده معنادار است(0/100> P )و 29 درصد واریانس مربوط به مشکلات بین شخصی دانشجویان به وسیلهی متغیر هوش هیجانی تبیین میشود (0/329- R2 ).
ضریب تأثیر هوش هیجانی (01/99-- B )با توجه به آمارهی t نشان میدهد که این متغیر با اطمینان 99 درصد میتواند تغییرات مربوط به متغیر مردمآمیزی دانشجویان را پیشبینی کند؛یعنی افزایش هوش هیجانی باعث کاهش مشکلات مربوط به مردمآمیزی دانشجویان میشود.
بر پایهی نتایج تحلیل واریانس و شاخصهای آماری رگرسیون بین هوش هیجانی و صمیمیت،میزان F به دست آمده معنادار است(0/100-> P )و 23 درصد واریانس مربوط به صمیمیت دانشجویان به وسیلهی متغیر هوش هیجانی تبیین میشود(0/323- R2 ).
بر پایهی نتایج تحلیل واریانس و شاخصهای آماری رگرسیون بین هوش هیجانی و مسئولیتپذیری،میزان F به دست آمده معنادار است(0/100> P )و 74 درصد واریانس مربوط به مسئولیتپذیری دانشجویان به وسیلهی متغیر هوش هیجانی تبیین میشود(0/274- R2 ).
ضریب تأثیر هوش هیجانی (1/77-- B )با توجه به آمارهی t نشان میدهد که این متغیر با اطمینان 99 درصد میتواند تغییرات مربوط به متغیر مسئولیتپذیری دانشجویان را پیشبینی کند؛یعنی افزایش هوش هیجانی باعث کاهش مشکلات مربوط به مسئولیتپذیری دانشجویان میشود."