چکیده:
در این پژوهش،سودمندی سه روش تلقیح اجتماعی، ناهماهنگی شناختی،و بازسازی اسنادی در تغییر نگرش منفی به ریاضی،در دانشآموزان دختر دبیرستانهای اصفهان بررسی و مقایسه شد.برای این کار،100 دانشآموز که نگرش منفی به ریاضی داشتند به شیوهی تصادفی گزیده و در چهار گروه(سه گروه آزمایش و یک گروه گواه) دستهبندی شدند.یافتههای پژوهش نشان داد گر چه هر سه روش در تغییر نگرش منفی به ریاضی مؤثر است،اما روش بازسازی اسنادی از شیوههای دیگر سودمندتر است.
خلاصه ماشینی:
"روش پژوهش در این پژوهش،روش پژوهشی آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و گزینش تصادفی آزمودنیها به کار رفت که متغیر مستقل آن شیوههای تغییر نگرش منفی به ریاضی(تلقیح اجتماعی،ناهماهنگی شناختی،و بازسازی اسنادی)،و متغیر وابسته نمرههای آزمودنیها در پرسشنامهی سنجش نگرش به ریاضی است.
جدول 2-میانگین و انحراف معیار تفاوت پیشآزمون-پسآزمون در نمرهی نگرش به ریاضی (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای بررسی و مقایسهی نتایج به دست آمده در دگرگون ساختن نگرش منفی به ریاضی در دانشآموزان دختر،آزمون واریانس یک سویه انجام شد.
جدول 4-آزمون شفه برای مقایسهی تفاوت میانگین نمرههای نگرش به ریاضی پیشآزمون-پسآزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) * P>0/01 میانگین نمرههای پسآزمون آزمون پیگیری هریک از آزمودنیها در گروههای آزمایشی(شیوههای تلقیح اجتماعی،ناهماهنگی شناختی،و بازسازی اسنادی)و گروه گواه،در جدول 5 آمده است.
جدول 5-میانگین و انحراف معیار تفاوت پسآزمون آزمون پیگیری نمرهی نگرش به ریاضی (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای بررسی تداوم اثر شیوههای تلقیح اجتماعی،ناهماهنگی شناختی،و بازسازی اسنادی،در دگرگون ساختن نگرش منفی به ریاضی در دانشآموزان دختر،آزمون واریانس یک سویه انجام شد.
میزان این تفاوت با مجذر اتا برابر با 0/25 است؛یعنی 25 درصد واریانس نمرههای نگر به ریاضی مربوط به تأثیر شیوههای تغییر نگرش بوده است.
جدول 7-آزمون شفه برای مقایسهی تفاوت میانگین نمرههای نگرش به ریاضی پسآزمون آزمون پیگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) * P>0/01 بحث و نتیجهگیری یافتههای این پژوهش با دیگر پژوهشهای انجام شده در زمینهی نگرش منفی به ریاضی در دانشآموزان دختر همسو است.
یکی دیگر از یافتههای پژوهش،سودمندی روش ناهماهنگی شناختی یا نوشتن در ستایش از ریاضیات در تغییر نگرش منفی به ریاضی در دانشآموزان است."