چکیده:
استقبال جشنوارهها و منتقدان غربی از فیلمهای عباس کیارستمی با واکنشهای متضادی در داخل کشور روبرو شده است.در این مقاله،پس از جمعبندی اظهارات مختلف،آنها را در دو گروه دلایل سینمایی1دستهبندی کردهایم.دلایل سینمایی به جنبههای صرفا زیبایی شناختی فیلم و بیان هنری سینما اختصاص دارد؛اما دلایل غیرسینمایی،بیرون از حوزهء مستقیم هنر سینماست و به قلمروهای بسیار گسترده مانند سیاست،اقتصاد و فرهنگ مربوط میشود.بنابراین،دلایل غیرسینمایی مجموعه اطلاعات به وجودآورندهء انتظارات منتقد غربی از جامعه ایران و حکومت آن است زیرا او همانند سایر اشخاص اجتماع دانستههای گوناگونی درباره اوضاع و شرایط ایران به طور مستقیم به دست میآورد و به هنگام نقد فیلمی از ایران،آنها را ناخودآگاهانه در داوری خویش دخالت میدهد.
بررسی علل استقبال منتقدان غربی در این مقاله نشان میدهد که اولا،منتقدان غربی به هنام رویارویی ابتدایی با فیلمی از کیارستمی،دلایل غیرسینمایی بیشتری را در قیاس با دلایل سینمایی در ارزیابی خویش ذکر کردهاند.ثانیا منتقدان غربی پس از آشنایی بیشتر با سایر فیلمهای کیارستمی،دلایل غیرسینمایی کمتری را در نقدهای خویش اظهار و به جنبههای هنری توجه بیشتری نمودهاند.
نتیجه کاربردی این پژوهش میتواند چنین باشد که حضور فیلمهای خوب ایرانی در جشنوارههای خارجی به مدیریت مستمر و اصولی مسئولان سینمایی کشور نیازمند است تا با اجرای کارهای توضیحی،زمینه آشنایی عمیقتر منتقدان غربی را با آثار هریک از فیلمسازان ایرانی فراهم سازند.
خلاصه ماشینی:
"استقبال جشنوارهها و منتقدان غربی از فیلمهای عباس کیارستمی با واکنشهای متضادی در داخل کشور روبرو شده است.
سینمایی به جنبههای صرفا زیبایی شناختی فیلم و بیان هنری سینما اختصاص دارد؛اما دلایل غیرسینمایی،بیرون از حوزهء
غیرسینمایی مجموعه اطلاعات به وجودآورندهء انتظارات منتقد غربی از جامعه ایران و حکومت آن است زیرا او همانند سایر
نتیجه کاربردی این پژوهش میتواند چنین باشد که حضور فیلمهای خوب ایرانی در جشنوارههای خارجی به مدیریت
مستمر و اصولی مسئولان سینمایی کشور نیازمند است تا با اجرای کارهای توضیحی،زمینه آشنایی عمیقتر منتقدان غربی را با
خصوص برتری این فیلمها نسبت به سایر فیلمهای تولید شده به
آخرین فیلم از سهگانه کیارستمی که در منطقه شمال ایران فیلمبرداری شده است.
بر فیلم خانه دوست کجاست؟نوشتهاند که در این پژوهش مورد
تحسین از این فیلم دلایل غیر سینمایی بیشتری نسبت به دلایل
جدول 1 تحلیل محتوای نقد منتقدان فیلم خانه دوست کجاست؟
نمودار 2 نمودار ستونی دلایل غیر سینمایی4-2-زندگی و دیگر هیچ
جدول 2 تحلیل محتوای نقد منتقدان انگلیسی و فرانسهزبان فیلم زندگی و دیگر هیچ
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که مشخص است دلایل سینمایی تقریبا بیش از
دلایل غیر سینمایی بیشتری برای منتقدان ایجاد کرده است.
نمودار 21 نمودار دایرهای درصد ذکر دلایل سینمایی در هردو گروه منتقد اگر نمودار ستونی هردو گروه منتقدان را به طور کل ترسیم
فقط کمی بیشتر از دلایل غیر سینمایی اهمیت داشته است.
فیلم زندگی و دیگر هیچ دلایل سینمایی بیش از 2/5 برابر دلایل
اما در فیلم طعم گیلاس چند برابر بودن دلایل سینمایی به"