چکیده:
در این تحقیق به تجزیه و تحلیل چابکی سازمان،مزیت رقابتی،و عملکرد سازمانی در سازمانهای تولیدی و رابطه بین چابکی با مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی پرداخته شده است.جهت کاهش تعداد متغیرها از تحلیل عاملی استفاده شده است.برای دستیابی به این هدف ابتدا با استفاده از تحلیل عاملی به بررسی متغیرهای مکنون چابکی،مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی پرداخته شد.در مدل تحقیق،متغیرهای مکنون چابکی شامل اغنای مشتری،تسلط بر تغییرات و عدم اطمینان،همکاری در جهت افزایش رقابتپذیری،و اهرمی کردن اثر اطلاعات و افراد است.مزیت رقابتی شامل زمان رسیدن به بازار،قیمت/هزینه،کیفیت،نوآوری محصول،و تحویل قابل اعتماد است.عملکرد سازمان نیز شامل عملکرد بازار و عملکرد مالی است.هرکدام از این متغیرهای مکنون با شاخصهای خودشان سنجیده شدهاند.در ادامه با استفاده از تجزیه و تحلیل همبستگی متعارف به بررسی رابطه بین چابکی،مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی پرداخته شده است.نتایج رابطه معنیداری را بین متغیرهای چابکی و متغیرهای عملکرد استراتژیک آشکار میسازد.محاسبات با استفاده از نرمافزار SAS9.1 و Lisrel 8.54 انجام گرفته است.
خلاصه ماشینی:
ادبیات تحقیق سازمان چابک بیان میکند که وجود توانا سازندههای معین بهطور مستقیم در توانایی سازمان جهت پاسخ به تغییرات پویا و غیر قابل پیشبینی در محیط سازمانی نفوذ دارد(داو،1994)که هویت 5 عامل را مورد بررسی قرار داده است:الف:بررسی دقیق2محیط،ب:برنامهریزی تاکتیکی و عملیاتی،ج:زیرساختهای تولیدی انعطافپذیر،د:سازوکارهای نظارتی عرضهکننده،و:نیروی کار چندمهارته مدل سوم،در یکی از مقالات(ایان کریستیان و همکارانش،2001)مطرح و به عنوان مدل کاربردی در مرکز چابکی3در دانشگاه لیورپول مورد استفاده قرار گرفته است.
بنگاهها پدیدههای پیچیدهای هستند که باید به صورت نظام گرا دیده شوند و چابکی نیز مفهومی پیچیده است که برای دستیابی به آن چهار بعد پیشنهاد شده که میتوان آنها را به صورت نظامگرا در شکل شماره 1 دید و بنگاه چابک را تعریف نمود: الف:ستاده(محصولات به عنوان راه حلی جامع جهت ارضای مشتری):توانایی در ساخت محصول مشخصکننده قابلیت رقابتی نیست.
در این تحقیق سازه موردنظر چابکی(شامل چهار متغیر مکنون اغنای مشتری،تسلط بر تغییرات و عدم اطمینان،همکاری در جهت افزایش رقابتپذیری،اهرمی کردن اثر اطلاعات و افراد)،مزیت رقابتی(شامل پنج متغیر مکنون زمان رسیدن به بازار،قیمت/ هزینه،کیفیت،نوآوری محصول،و تحویل قابل اعتماد)،و عملکرد سازمانی(شامل دو متغیر مکنون عملکرد بازار و عملکرد مالی)میباشد.
مساله آماری شامل شناسایی هر نوع رابطه پنهان بین متغیر مستقل چابکی شامل(اغنای مشتری، تسلط بر تغییرات و عدم اطمینان،همکاری در جهت افزایش رقابتپذیری،و اهرمی کردن اثر اطلاعات و افراد)،دو متغیر وابسته مزیت رقابتی(شامل زمان رسیدن به بازار،قیمت/هزینه،کیفیت،نوآوری محصول،و تحویل قابل اعتماد)،و عملکرد سازمانی(شامل عملکرد بازار و عملکرد مالی)است.