چکیده:
بوده است که شامل چهار بعد "آموزش و تدریس"،"برنامهریزی تحصیلی"،"علمی-پژوهشی"و"مدیریتی،سازمانی و تشکیلاتی"است.با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و با به کارگیری روش نمونهگیری تصادفی خوشهای،64 نفر از خبرگان آموزش کشاورزی کشور انتخاب شدند و دیدگاههای آنها با استفاده از ابزار پرسشنامه که اعتبار آن به وسیلهء هشت نفر از متخصصان آموزشی و پایانی آن نیز با تعیین ضریب آلفای کرانباخ مورد تأیید قرار گرفت،جمعآوری شد.متغیرهای مستقل تحقیق شامل ویژگیهای فردی و حرفهای خبرگان بود.بخشی از یافتههای عمدهء تحقیق عبارت است از: 1)از مجموع 105 قابلیت،با توجه به شاخصهای توافقسنجی و سطح اهمیت مؤلفهها،87 قابلیت در چهار بعد آموزش و تدریس(46 قابلیت)،برنامهریزی تحصیلی(7 قابلیت)،علمی-پژوهشی (17 قابلیت)و مدیریتی،سازمانی و تشکیلاتی(17 قابلیت)برای آموزشگران مورد توافق قرار گرفت،2)اولویت ابعاد قابلیتهای حرفهای به ترتیب عبارت است از:آموزش و تدریس، برنامهریزی تحصیلی،علمی-پژوهشی و مدیریتی،سازمانی و تشکیلاتی،3)موقعیت ابعاد قابلیتهای حرفهای از نظر میزان اهمیت در وظایف شغلی آموزشگران در یک سطح ارزیابی شد و 4)مناسبترین مقاطع آموختن قابلیتهای حرفهای آموزشگران،دورههای تحصیلات دانشگاهی و آموزشهای بدو خدمت است.آموزرشگران،از مهمترین مؤلفههای نظام آموزش عالی کشاورزی شمرده میشوند. نگاهی به تنگناها و مسائل عمدهء نظام آموزش کشاورزی نشان میدهد که بیتوجهی به تخصصی بودن حرفه"آموزشگری"در تدوین شرایط احراز شغل"آموزشگری کشاورزی"و نیز بیتوجهی به طراحی،اجرا و ارزشیابی محتوای دورههای آموزش ضمن خدمت آموزشگران کشاورزی برای ارتقای مستمر قابلیتهای حرفهای آنان از جمله دشواریهای نظام آموزش کشاورزی است.تحلیل این تنگناها نشانی میدهد که بیشتر آنها از نبود الگوی مناسب و جامع قابلیتهای حرفهای آموزشگران کشاورزی سرچشمه میگیرد.بر این اساس،پژوهش حاضر با هدف کلی طراحی الگوی قابلیتهای حرفهای آموزشگران مراکز و مؤسسات آموزش عالی
خلاصه ماشینی:
"قابلیتهای حرفهای مورد اختلاف بر حسب مشخصات فردی و حرفهای (متغیرهای مستقل)خبرگان (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:یافتههای تحقیق -------------- (*)معنیداری در سطح 5% -------------- (**)معنیداری در سطح 1% -------------- (1)سابقهء تدریس در دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان ساختار قابلیتهای حرفهای گروه"آموزش و تدریس" نتایج تحقیق نشان میدهد که اهمیت قابلیتهای بخشهای"برنامهریزی آموزشی"و "روشهای تدریس و یادگیری"در انجام بهینهء وظایف آموزشگری کشاورزی بیش از سایر قابلیتها بوده و قابلیتهای بخش"راهنمایی و مشاوره"و"ارتباط آموزشی"کمترین اهمیت را داشته است(جدول 2).
یافتههای مربوط به سطوح اهمیت سه حیطهء قابلیتهای حرفهای این گروه،نشاندهندهء اهمیت نسبی حیطهء مهارتی این قابلیتها نسبت به دو حیطهء دیگر است،ولی با این حال نتایج تحلیل واریانس نشان میدهد که اختلاف معنیداری بین اهمیت این سه حیطه وجود ندارد (C2-2/89ṣP-0/24) و در تدوین برنامههای تربیت آموزشگران کشاورزی لازم است حجم و زمان آموزشی یکسانی به هر سه حیطه تعلق گیرد.
اولویتبندی قابلیتهای حرفهای گروه"برنامهریزی تحصیلی" (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:یافتههای تحقیق میانگین اهمیت-4/20 جمعبندی یافتههای مربوط به تدوین الگو بر مبنای معیارهای تحقیق،78 قابلیت حرفهای در الگو تثبیت شد و در وظایف حرفهای آموزشگران کشاورزی میزان اهمیت قابلیتهایگروه"آموزش و تدریس"در بالاترین سطح و قابلیتهای گروه"مدیریتی،سازمانی و تشکیلاتی"در پایینترین سطح قرار گرفت(جدول 6).
از جانب دیگر،یافتههای منتج از تحلیل واریانس سطوح اهمیت حیطههای سهگانه قابلیتها نشان میدهد که اختلاف معنیداری بین ارزش وزنی مقاطع آموختن هر یک از سه حیطه وجود ندارد (C2- -1/73ṣP-0/42) و ضروری است در برنامهریزی آموزشی دورههای تربیت آموزشگران کشاورزی،حیطههای سهگانهء قابلیتهای حرفهای به طور یکسان مورد توجه قرار گیرد(جدول 8)."