چکیده:
روند نزولی مزیت نسبی بادام را نشان میدهد. مناطق عمده تولید هریک از محصولات منتخب بر اساس مزیت نسبی رتبهبندی شد و با تخمین توابع عرضه صادراتی و شاخص ناپایداری درآمد صادراتی مشخص گردید که محصول پسته نسبت به سایر محصولات از پایداری درآمدی بیشتر،و محصول بادام از ناپایداری درآمدی بیشتر برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"هدفهای این مطالعه عبارت است از:تعیین مزیت نسبی محصولات منتخب با استفاده از شاخصهای NSP ، DRC ، SCB ، RCA و RSCA ؛مشخص کردن روند تغییرات مزیت نسبی این محصولات در طول زمان در مقایسه با کشورهای رقیب و تخمین توابع عرضه صادراتی و شاخص ناپایداری درآمد صادراتی محصولات منتخب.
وضعیت تولید و تجارت محصولات منتخب (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی و گمرک(1831) با توجه به جایگاه محصولات فوق در اقتصاد کشاورزی کشور،در این مطالعه با شناخت مزیتهای نسبی هریک از این محصولات و رتبهبندی مناطق مختلف تولید بر اساس اصل مزیت نسبی اولا یک جهتدهی دقیق برای توسعه بخش باغبانی و سرمایهگذاری در این بخش به سمت محصولاتی که در آن مزیت نسبی بیشتری دارد،انجام خواهد شد؛ثانیا بررسی عرضه صادراتی و پایداری درآمد حاصل از صادرات محصولات یادشده،روند تغییرات مزیت نسبی صادراتی در مقایسه با کشورهای رقیب مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
از آنجا که شاخصهای DRC و SCB اگر در حد فاصل بین صفر و یک محاسبه شوند مزیت نسبی و در خارج از این فاصله نبود مزیت نسبی را نشان میدهند،نتایج جدول 3 حاکی از آن است که این شاخصها برای پسته ایران در مقابل کشورهای ایالات متحده آمریکا،چین،ترکیه و سوریه و همچنین بر اساس میانگین قیمت جهانی دارای مزیت نسبی است.
محاسبه مزیت نسبی محصولات باغبانی منتخب ایران بر اساس معیارهای NSP ، DRC و SCB در سه سناریوی نرخ ارز در مقابل کشورهای واردکننده مزیت نسبی خرما همچنین در مقابل کشورهای عراق و امارات متحده عربی که دو رقیب خرمای ایران در عرصه تجارت محسوب میشوند،و دو کشور انگلستان و استرالیا که از بازارهای مناسب برای فروش خرمای ایران به شمار میآیند،اندازهگیری شده است."