چکیده:
امروزه نیاز به نگرش علمی در تبین و تحلیل مسایل امنیتی یک اصل پذیرفته شده است و اندیشمندان و کارگزاران این حوزه تحت لوای این اصل پیش از همه رشتهها به مطالعات مسایل امنیت میپردازند.هرچند که این مسایل همواره یکسان نبوده و یکسان نیز نخواهد ماند.زیرا از زمان پیدایش بشر تاکنون همواره برداشت و احساس از امنیت در حال تحول بوده و مطالعات امنیتی نیز از این موضوع بهرهمند شده است.از زمانی که امنیت به عنوان یک علم پذیرفته شده، تحولات سریع در دولتها و جوامع و همچنین نیاز به ژرفانگری در شناخت هر یک از این تغییرات،علوم امنیتی را نیز مانند سایر علوم به سوی تخصصیتر شدن کشانیده است؛بهطوری که امروزه در میان تغییرات حوزه امنیت،ظهور رشتهها،گرایشها،ایجاد گروههای تخصصی در دانشگاهها و مراکز مطالعاتی و بهطور کلی ،میان رشتههای تخصصی همخوانی و رابطه نزدیک می توان یافت.این مقاله تلاش دارد از این منظر ساخت مناسبی را برای انجام پیمایش در مطالعات امنیتی فراهم سازد و این امکان را در قالب نحوه ارزیابی و کنترل دادههای تحقیقاتی در یک مطالعه امنیتی به معرض آزمون قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
"هر روش دارای نکات مثبت و نکات منفی است،بنابراین،توصیه میشود در انتخاب بین سئوال باز و سئوال بسته به موارد زیر توحجه شود[74-93:8]: (1)اهداف خاص پیمایش:اگر هدف صرفا تقسیمبندی پاسخگویان بر اساس یک سلسه خصوصیات،دیدگاهها یا رفتارهاست،استفاده از سئوالهای بسته مناسب است و اگر هدف محقق به دست آوردن اطلاعات وسیعتر است استفاده از سؤالات باز مناسبت دارد؛ (2)میزان ساخت یافتگی عقاید پاسخگو:هرچه افکار پاسخگویان در مورد سئوالها،ساخت یافته باشد و در مورد موضوع تحقیق،فکر قبلی وجود داشته باشد،استفاده از سئوالهای بسته مناسبتر است،در غیر این صورت،استفاده از سؤالهای باز مناسبت دارد؛ (3)انگیزههای پاسخگو در پاسخ به سئوالها:زمانی استفاده از سئوال باز موفق است که پاسخگو انگیزه بالا برای پاسخ به سئوالها داشته باشد،زیرا پاسخ به سؤالهای باز احتیاج به زمان،آشکار کردن عقاید و صرف تلاش بیشتر دارد؛ (4)میزان اطلاعات محقق از خصوصیات پاسخگویان:هرچه اطلاعات قبلی محقق از خصوصیات پاسخگویان بیشتر باشد،امکان تهیه سئوال مناسب بیشتر است.
بهطور کلی،زمانی که تحقیقات پیمایشی را ارزیابی میکنیم باید موارد زیر را در نظر بگریم[631-131:9]: (1)تعاریف عملی و نحوه اندازهگیری در پرسشنامه:تعاریفی که بیش از یک متغیر را اندازهگیری میکنند،تفسیر و اعتبار اطلاعات را با مشکل مواجه میسازد؛ (2)نمونههای سوگیری شده:نمونههائی که خودبهخود از بعضی جهات با جامعه مورد انتظار فرق دارند،اعتبار داخلی و خارجی تحقیق را تهدید می کنند؛ (3)گوناگونیهای کنترل نشده در اطلاعات:کیفیت اطلاعات جمعآوری شده بستگی به فرد جمعآوری کننده،چگونگی جمعآوری،زمان و مکان آن دارد."