چکیده:
در این گفتگو به جریانات
مختلف درباره حقوق زن پرداخته شده
است که عبارتاند از: جریان سیاسی،
جریان سکولار و جریان دینی که به دو
گروه «جریان دینی تجدیدنظر طلب» و
«جریان دینی اصولگرا» تقسیم میشوند.
در این بررسی، ویژگیها و تاریخچه
اجمالی این جریانات بیان شده است.
خلاصه ماشینی:
"ویژگیهای جریان سکولار عبارتاند از: 1) استفاده ابزاری از دین: این جریان با استفاده از تعابیری چون «روح رؤوف اسلام» چنین وانمود میکند که میخواهد از موضع دفاع از اسلام به نقد و بررسی قوانین جاری بپردازد؛ 2) ارائه نکردن طرح و الگویی مشخص و عملی: این مسأله از دو جنبه قابل بررسی است؛ اول: بخشی از این جریان که عمدتا از سالهای 1370 تا 1376 صحنه گردان اصلی مباحث زنان بودهاند، به خاطر نداشتن پشتوانههای تئوریک، فاقد بینش لازم برای ارائه طرحی در این زمینه بودهاند؛ دوم: بخش دیگری از این جریان که عمدتا تا چند سال پیش در خارج بودهاند، به دلیل تأثیرپذیری شدید از الگوهای غربی، تا نیمه دهه اول انقلاب اسلامی از ارائه صریح دیدگاههای خود بیم داشتند که البته در دو سه سال گذشته با بهرهگیری از شرایط فرهنگی موجود، فعالیت وسیعی را برای تبیین دیدگاههای خود در جهت الگوسازی برای حرکت زنان آغاز کردهاند؛ 3) پذیرش منفعلانه حقوق غربی که یکی از مظاهر آن، دفاع بیچون و چرا از کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان است که با حدود پنجاه اصل مسلم اسلامی و هفتاد ماده قانون مدنی و اجرایی جمهوری اسلامی تعارض دارد؛ 4) دین زدایی از حرکت اصلاحی زنان: این جریان تلاش میکند با الگوسازی از زنان پیش از انقلاب، سرمشقهایی برای حرکتهای زنانه معرفی کند."