خلاصه ماشینی:
(رؤیابینان بیدار ص 46) در همینجا توجه منتقد گرامی را به دو نکته جلب میکنیم: *)ویژگی نمادینه مثبت و هم منفی **)«فعلیت بخشیدن»به خود بدین معنا که اگرچه این پرندگان از جمله بلبل-که مورد مثال ایشان بوده است-هرکدام دارای ویژگیهای منفی مانند ظاهربینی هستند و موانعی دارند اما توجه داشته باشیم که منطق الطیر داستان «حرکت فرارونده آدمی»با هدف«اصلاح و شکوفایی»و یا به تعبیر «یونگ» Transformation یا همان استحاله(البته در شکلی مثبت)به منظور Rebirth یا«تولد دوباره»است و موضوع آن صرفا به ظاهربینی بلبل یا دیگر پرندگان ختم نمیشود و درست به همین خاطر است که ما سه روایت از داستان پرندگان از جمله منطق الطیر را با توجه به 4)سهمرحله در«فلسفه کیمیاگری»یعنی: الف)سیاهی Nigredo (رؤیابینان بیدار ص 99) ب)سفیدی Albedo (رؤیابینان بیدار ص 123) ج)سرخی Rubedo (رؤیابینان بیدار ص 141) و«رساله سپیدهدم»یا Aurora توماس آکوئیناس بررسی کردهایم-و توجه منتقد ارجمند را به معنای واژهء لاتین که طلوع هویت حقیقی آدمی است-جلب میکنم و این سه مرحله را در این سه متن مراحل: الف)بالقوه؛ب)رفع موانع و حل مسأله؛ج)فعلیت یافتگی؛نامیدهایم و نیز: 5)نظریه روانکاوانه«گسترش شخصیت» Personality Enlargement of را در روانکاوی«یونگ»به عنووان شکلی از«تولد دوباره» Rebirth (رؤیابینان بیدار ص 147)مطرح کردهایم و در این میان دلالتهای زبانی و معنایی متن را از یاد نبردهایم و با در نظر گرفتن این مهم به این بررسی پرداختهایم تا بگوییم اساسا بنابر همین است که«مانع و رذیله»(ر.