چکیده:
واژه شبیه سازی معادل عربی آن استنساخ و لاتین آن (Cloning) میباشد مفهوم آن عبارت است از انتقال هسته ی سلول جسمی سوماتیک به درون تخمک فاقد هسته . شبیه سازی دارای سه قسم شکل جنینی، انتقال هسته ی سلولی و شکل درمانی می باشد، نفس شبیه سازی از نظر فقه شیعه امر مباحی میباشد ولی پیامد های مثبت و منفی اجتماعی آن جای تامل است که برخی از فقها شبیه سازی انسانی را با توجه به پیامد های منفی و اجتماعی آن حرام اعلام کرده اند. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که شبیه ساری انسان عکس گیاهان از جمله موارد مستحدثه و نو ظهور به حساب میاید که باید ابعاد و جنبه های متفاوت و گوناگون آنرا دقیق و عمیق شناخت و بررسی کرد تا در ظرف قانون گنجانده شود . روش کار بنیادی است که ویژگی کشفی و استنباطی دارد و با ترکیب موازین منطقی و ادله ی اصولی، دیدگاه فقه شیعه را تا حدودی تییین می نماید. غرض نگارنده از شرح موضوع آنست که ان شاء ا... با استناد به فقه بتواند بستر قانونی شبیه سازی انسانی را مهیا کند.
The term cloning (in Arabic “Stensak”)is the transference of somatic cellular core into the ovule void of core.
Cloning is consisted of three parts، fontal، transference of cellular core and therapeutic form. Cloning itself، in the Shiite Islamic Jurisprudence ’s opinion is a permissible act. But according to the socially positive and negative outcomes، it is necessary to consider that some of the scholars have stated that Human Cloning is forbidden.
The significance of this issue is that human cloning، in contrast to plants cloning، is a recent and new event that if it is intended to be placed in law، its different aspects should be studied and recognized deeply and meticulously.
The procedure is a foundation which has a detectable، presumptive significance and then with the combination of logical principals and principled logics detects the spectrum of Shiite Islamic jurisprudence. The intention of the writer is to prepare a legal base for human cloning