چکیده:
هدف پژوهش حاضر،شناسایی موانع و مشکلات پژوهش در تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشگاههای کشور است.به همین منظور،با بهرهگیری از نظرهای 148 نفر از اعضای هیأت علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاهها،عوامل بازدارندهء پژوهش در پنج دسته شامل عوامل فردی- اجتماعی،حرفهای-تخصصی،سازمانی-اداری،امکاناتی-تجهیزاتی و مالی-اقتصادی شناسایی شد.بر اساس نتایج بهدستآمده،عواملی مانند گرایش استادان به فعالیتهای پردرآمد به جای پژوهش به علت تنگناهای اقتصادی"،از عوامل فردی-اجتماعی،"فراهم نساختن تسهیلات لازم برای شرکت استادان تربیت در همایشها علمی بین المللی"و"تأکید بیشتر نظام دانشگاهی به آموزش تربیت بدنی نسبت به پژوهش"از عوامل حرفهای-تخصصی،"توجه کمتر به موضوع پژوهش از سوی مدیران تربیت بدنی به علت عدم بهرهگیری از متخصصان تربیت بدنی در کشور"،از عوامل امکاناتی-تجهییزاتی و"پایین بودن سهم پژوهش در بودجهء ورزش کشور"،از عوامل مالی-اقتصادی به عنوان عوامل بازدارندهء خیلی مؤثر در پیشبرد پژوهش در تربیت بدنی و علوم ورزشی شناسایی شدند.نگاهی به عوامل بازداندهء شناساییشده نشان میدهد که موانع و مشکلات پیش روی پژوهش در رشتهء تربیت بدنی و علوم ورزشی،چند بعدی و همهجانبهاند و ریشه در عوامل پنجگانهء بازدارنده دارند.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس نتایج بهدستآمده،عواملی مانند گرایش استادان به فعالیتهای پردرآمد به جای پژوهش به علت تنگناهای اقتصادی"،از عوامل فردی-اجتماعی،"فراهم نساختن تسهیلات لازم برای شرکت استادان تربیت در همایشها علمی بین المللی"و"تأکید بیشتر نظام دانشگاهی به آموزش تربیت بدنی نسبت به پژوهش"از عوامل حرفهای-تخصصی،"توجه کمتر به موضوع پژوهش از سوی مدیران تربیت بدنی به علت عدم بهرهگیری از متخصصان تربیت بدنی در کشور"،از عوامل امکاناتی-تجهییزاتی و"پایین بودن سهم پژوهش در بودجهء ورزش کشور"،از عوامل مالی-اقتصادی به عنوان عوامل بازدارندهء خیلی مؤثر در پیشبرد پژوهش در تربیت بدنی و علوم ورزشی شناسایی شدند.
جدول 2-دیدگاه اعضای هیأت علمی تربیت بدنی دانشگاهها در مورد گرایش موجود پژوهشگران به موضوعات علوم ورزشی بر اساس رتبه بهدستآمده (تصویرتصویر) بحث و نتیجهگیری عوامل سازمانی-اداری عوامل سازمانی-اداری،مجموعه عواملی هستند که در موانع و مشکلات اداری، تشکیلاتی و بوروکراسی حاکم بر سازمانها و دانشگاهها ریشه دارند و به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر فعالیتهای پژوهشی دانشگاه تأثیر منفی میگذارند.
تبیینساز و کار مناسبی برای تخصیص بودجهء پژوهشی،سیاستگذاری مناسب در خصوص تسهیل در جذب این بودجه،ترغیب بخش خصوصی به سرمایهگذاری در طرحهای پژوهشی از طریق بیان نقش مؤثر پژوهش در رشد و توسعهء آنها و بهویژه افزایش بهرهوری منابع انسانی و تبدیل درآمدهای حاصل از انجام پژوهش به یک منبع درآمد قابل اطمینان برای پژوهشگران،از جمله راهکارهای کارامد برای غلبه بر موانع مالی-اقتصادی پیش روی پژوهش بخصوص در حیطهء تربیت بدنی و علوم ورزشی است.
جدول 5-دیدگاه اعضای هیأت علمی تربیت بدنی دانشگاهها در مورد تأثیر 9 عامل امکاناتی-تجهیزاتی بر پژوهش در تربیت بدنی و علوم ورزشی (تصویرتصویر) از بین 9 عامل بازدارندهء امکاناتی-تجهیزاتی،تنها یکی از عوامل تحت عنوان"کمبود تعداد مراکز پژوهشی اختصاصی تربیت بدنی در کشور"به عنوان عامل"خیلی مؤثر"بر پژوهش ارزیابی شده است."