چکیده:
بررسی ارتباط میان عوامل سازمانی(ساختار و تکنولوژی)با مولفههای مدیریت دانش در سازمان تربیتبدنی کشور.مدیریت دانش به اقداماتی اشاره دارد که بهطور سیستماتیک برای یافتن،ساماندهی و قابل دسترس نمودن سرمایههای فکری سازمان و تقویت فرهنگ یادگیری مستمر و تقسیم دانش در سازمان صورت میگیرد1.
پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بوده و به شیوهء میدانی انجام گرفته است.برای گردآوری دادهها از یک پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا(به تصویر صفحه مراجعه شود)استفاده گردید.جامعه آماری در این پژوهش،شامل تمامی مدیران و کارشناسان(زن و مرد)سازمان تربیتبدنی کشور به تعداد 261 نفر بودند.نمونه آماری در این پژوهش برابر با جامعه آماری تحت بررسی است که به دلیل عدم برگشت چند پرسشنامه،تعداد نهایی نمونه آماری برابر با 233 نفر شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.نتایج یافتهها نشان میدهد که رابطه معنیداری بین عوامل سازمانی(ساختار و تکنولوژی)با مؤلفههای مدیریت دانش(خلق و انتقال دانش)در سطح P>0/01 وجود دارد.نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشاندهندهء همبستگی متوسط بین عوامل سازمانی با مدیریت دانش است.رابطه بین رسمیت با خلق و انتقال دانش(486/0-،547/0-)تمرکز با خلق و انتقال دانش(385/0-و 411/0-)و پیچیدگی با خلق و انتقال دانش(473/0-و 619/0-)منفی و به صورت معکوس میباشد همچنین با توجه به پایینبودن ضریب همبستگی فیمابین شناخت ICT و خلق دانش(050/0)،رابطه معنیداری بین این دو عامل وجود ندارد.ارتباط بین عوامل سازمانی و مولفههای مدیریت دانش مبین آن است که برای اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش باید به سازمان به عنوان یک گل نگاه کرد و همه این عوامل را مورد توجه قرار داده و وضعیت آنها را شناسایی و تحلیل شود.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای تحقیق نشان داد بین خلق دانش و رسمیت در سطح(به تصویر صفحه مراجعه شود)رابطه منفی معنیداری وجود دارد (r--0/486) که نشاندهند آن است که با افزایش میزان رسمیت در سازمان تربیتبدنی،میزان خلق دانش در سازمان مذکور کاهش مییابد.
یافتههای تحقیق نشان داد که بین خلق دانش و تمرکز در سطح(به تصویر صفحه مراجعه شود)رابطه منفی معنیداری وجود دارد (r--0/385) که این امر مبین این است که با افزایش میزان تمرکز در سازمان تربیتبدنی،میزان خلق دانش در سازمان مذکور کاهش مییابد.
یافتههای تحقیق نشان داد که بین خلق دانش و پیچیدگی در سطح(به تصویر صفحه مراجعه شود)رابطه منفی معنیداری وجود دارد (r--0/473) که این امر مبین این است که با افزایش میزان پیچیدگی در سازمان تربیتبدنی،میزان خلق دانش در سازمان مذکور کاهش مییابد.
دیگر یافته تحقیق موید این است که بین خلق دانش و جریان ارتباطات در سطح(به تصویر صفحه مراجعه شود)رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (r-0/322) .
یافتههای تحقیق نشان داد که بین انتقال دانش و رسمیت در سطح(به تصویر صفحه مراجعه شود)رابطه منفی معنیدار وجود دارد (r--0/547) که این امر مبین این است که با افزایش میزان رسمیت در سازمان تربیتبدنی،میزان انتقال دانش در سازمان مذکور کاهش مییابد.
دیگر یافته تحقیق موید این است که بین خلق دانش و شناخت ICT در سطح(به تصویر صفحه مراجعه شود)رابطه معنیداری وجود ندارد (R-0/050) به عبارت دیگر میتوان اذعان نمود که بین توانایی کارشناسان و مدیران سازمان تربیتبدنی در بکارگیری و استفاده از ICT و میزان خلق دانش در سازمان رابطهای وجود ندارد."