چکیده:
نوآوری آموزشی با به بارآوردن اندیشه های نو در نظام آموزشی سرو کار دارد. رویکرد «محیط فراگیر یادگیری – پسند» (مفید) را می توان موردی از نوآوری آموزشی به شمار آورد. از طریق این رویکرد، می توان فرصت های آموزش و یادگیری را برای همه کودکان، بدون توجه به ویژگی های آنان (از قبیل: جنسیت، توانایی های جسمانی، تفاوت های زبانی، قومی و غیره) فراهم کرد. در محیط فراگیر یادگیری پسند، فعالیت معلم در جهت ارتقای کیفیت محیط یادگیری و کیفیت عملکرد یادگیرنده است. این امر به ویژه در پرورش مهارت های زندگی قابل توجه است. علاوه بر آن، نوآوری یاد شده رویکردی مناسب برای تحقق برنامه «آموزش برای همه» (EFA) است. برنامه "EFA" که به وسیله چندین سازمان بین المللی و 164 کشور جهان مورد تایید قرار گرفته است، شش هدف اساسی را دنبال می کند. در این مقاله ابتدا به هدف های برنامه "EFA" اشاره می شود، سپس ویژگی های «مفید» مورد تحلیل قرار می گیرد و چگونگی استفاده از آن در برنامه یاد
خلاصه ماشینی:
"مجلهروانشناسی و علوم تربیتی Journal of PsycholotyEd سال سی و هفتم،شماره 2 6831،ص 74-36 محیط فراگیر یادگیری-پسند1:موردی از نوآوری آموزشی و کاربرد آن در تحقق هدفهای"آموزش برای همه2" دکتر عباس بازرگان استاد دانشگاه تهران چکیده تاریخ دریافت 5831/21/02-تاریخ تأیید 6831/3/92 نوآوری آموزشی با به بار آوردن اندیشههای نو در نظام آموزشی سروکار دارد.
هر چند در نظام آموزشی ایران بیش از 89 درصد کودکان یاد شده در دورهی آموزش ابتدایی ثبتنام میکنند(وزارت آموزش و پرورش،3831:79)،اما در رابطه با کیفیت فرصتهای یادگیری فراهم شده،جا برای بهتر شدن،بسیار است.
2- تضمین اینکه تا سال 5102(4931 خورشیدی)همهی کودکان،بهویژه دختران و کودکانی که در شرایط دشوار قرار دارند و نیز کودکان اقلیتهای قومی،به آموزش ابتدایی اجباری و با کیفیت مطلوب دسترسی برابر به یادگیری مناسب،با برنامهی پرورش مهارتهای زندگی میسر خواهد شد.
این تجربه در منطقهی آسیا و اقیانوسیه،ابتدا به صورت مطالعهی مقدماتی به اجرا درآمد سپس به تدریج بهعنوان یک نوآوری برای یاری دادن به اجرای"آموزش برای همه"و فراهم آوردن فرصتهای یادگیری برای کودکان به سن تعلیم رسیده،بدون توجه به ویژگیهای آنان(جنسیت، توناییهای جسمانی،ویژگیهای عاطفی و اجتماعی،تفاوتهای زبانی و قومی)،مورد توجه قرار گرفت(یونسکو 4002).
این امر در ابتدای سال تحصیلی آغاز میشود و از این طریق معلم نسبت به ویژگیهای محیط خانوادگی دانشآموزان آگاه شده از آن برای اثربخشتر کردن فرآیند یاددهی-یادگیری استفاده میکند.
در این راه،آشنایی معلمان و سایر دستاندرکاران مانند سیاستگذاران برنامه ریزان با رویکرد محیط فراگیر یادگیری-پسند میتواند در جهت بهبود فرآیند و عملکرد آموزش همگانی نقش موثری ایفا کند."