چکیده:
به منظور بررسی رابطه خلاقیت و سلامت روان و همچنین تعیین این مطلب که هر یک از عناصر خلاقیت (ابتکار، بسط، انعطاف پذیری و سیالی) تا چه حد می توانند ملاک های سلامت روان را پیش بینی کنند، 248 دانشجوی دختر و پسر به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند و از نظر میزان خلاقیت و ملاک های سلامت روانی به ترتیب توسط آزمون خلاقیت و مقیاس های اضطراب و افسردگی، حرمت خود و تنیدگی ادراک شده، مورد ارزیابی قرار گرفتند. ضرایب همبستگی نشان دادند که خلاقیت بالاتری داشتند، اضطراب، افسردگی و تنیدگی کمتری را تجربه می کردند و در ضمن، ارزش بیشتری برای خود قایل بودند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که تنها، متغیر ابتکار، توان پیش بینی نمرات افسردگی و تنیدگی ادراک شده را داشت. علاوه بر آن، نتیجه تحلیل واریانس نمره های خلاقیت آزمودنی های دانشکده های مختلف، بیانگر این مطلب بود که دانشجویان رشته هنر نسبت به دانشجویان رشته ادبیات و علوم انسانی به طور معنادار، خلاق تر بودند.
خلاصه ماشینی:
"مجله روانشناسی و علوم تربیتی Journal of PsycholotyEd سال سی و هفتم،شماره 2 6831،ص 56-38 خلاقیت و سلامت روان1 سولماز خسروانی کارشناسی ارشد روانشناسی،دانشگاه تهران دکتر بیژن گیلانی استادیار گروه روانشناسی دانشگاه تهران چکیده تاریخ دریافت 4831/8/82-تاریخ تأئید 6831/1/81 به منظور بررسی رابطهی خلاقیت و سلامت روان و همچنین تعیین این مطلب که هر یک از عناصر خلاقیت(ابتکار،بسط،انعطافپذیری و سیالی)تا چه حد میتوانند ملاکهای سلامت روان را پیشبینی کنند،842 دانشجوی دختر و پسر به روش نمونهگیری در دسترس،انتخاب شدند و از نظر میزان خلاقیت و ملاکهای سلامت روانی به ترتیب توسط آزمون خلاقیت و مقیاسهای اضطراب و افسردگی،حرمت خود و تنیدگی ادراک شده،مورد ارزیابی قرار گرفتند.
شواهد تحقیقی در این مورد؛یعنی مطالعهی سلامت روانی افرادی که از سطح خلاقیت بالاتری برخوردارند و نه الزاما افراد نابغه و برجسته،اندک است اما با استناد به نظریهای انسان گرایی و روان تحلیلگری،به نظر میرسد که خلاقیت بتواند فرد را از آسیب روانی در امان نگه دراد بنابراین فرضیهی اصلی پژوهش بدین ترتیب تدوین گردید: (1).
رگرسیون عناصر خلاقیت با ملاکهای افسردگی و تنیدگی ادراک شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال:جهت بررسی تفاوت سطح خلاقیت دانشجویان در دانشکدههای علوم،فنی، هنرهای زیبا و دانشکده ادبیاته و علوم انسانی،با استفاده از روش تحلیل واریانس یک راهه،تفاوت میانگین خلاقیت آزمودنیها در این چهار گروه،مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج تحلیل واریانس خلاقیت دانشجویان دانشکدههای مختلف (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث این پژوهش،وجود رابطهی معنادار بین خلاقیت و سلامت روانی را مورد تأیید قرار داد که همسو با یافتههای بارون(3691)،مکینون(5691)،کاشدن و ولش(6691؛به نقل از فلاچ،0991)،هرمن(7891)،شوبرت،کریستال(8891؛به نقل از کروپلی،0991)،چاوز ایکل،کارمن لارا و کروزفانتز(6002)و حسنوند(2731)است."