چکیده:
نقش معلمان در آموزش و یادگیری، به ویژه در دوره ابتدایی بسیار مهم است. زیرا معلمان با عملکردی با کیفیت بالا، مهم ترین عامل در بالا رفتن کیفیت یادگیری دانش آموزان هستند. با توجه به این که بخش اعظم یادگیری، در محیط یاددهی و یادگیری انجام می شود و سنجش آموخته های دانش آموزان، بخش جدایی ناپذیری از فرآیند یاددهی و یادگیری است، بنابراین سنجش باید در متن این فرآیند قرار گیرد تا عملکرد یاد گیرندگان به سطح مطلوب برسد. از سوی دیگر، رشد حرفه ای معلمان نقش مهمی در بالا رفتن یادگیری دانش آموزان و اصلاحات در آموزش و پرورش به عهده دارد، بنابراین برای رشد دانش محتوایی و دانش پداگوژی معلمان، توجه به رشد حرفه ای مستمر آنان ضرورت دارد. یک طرح تحقیق، به منظور طراحی الگوی رشد حرفه ای معلمان دوره ابتدایی، از طریق سنجش مستمر آموخته های دانش آموزان تدوین و اجرا شد. در بخشی از این طرح، از شیوه مصاحبه گروه های کانونی برای گردآوری تعامل نظرهای معلمان در مورد شیوه های متداول و مطلوب سنجش آموخته های دانش آموزان و نیاز حرفه ای آنان استفاده شد. در این مقاله، ضمن معرفی شیوه مصاحبه گروه های کانونی، تعامل نظرهای معلمان پایه پنجم ابتدایی در موارد فوق گزارش و تفسیر می شود.
خلاصه ماشینی:
"47-75 رویکردی به رشد حرفهای مداوم معلمان: موردی از کاربرد شیوه مصاحبه گروههای کانونی ناهید صادقی عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران چکیده تاریخ دریافت 6831/2/8-تاریخ تائید 7831/6/8 نقش معلمان در آموزش و یادگیری،بهویژه در دوره ابتدایی بسیار مهم است.
در بخشی از این طرح،از شیوه مصاحبه گروه های کانونی برای گردآوری تعامل نظرهای معلمان در مورد شیوههای متداول و مطلوب سنجش آموختههای دانشآموزان و نیاز حرفهای آنان استفاده شد.
بنابراین،بهتر کردن شرایط معیشتی معلمان و رشد مهارتهای حرفهای آنان در دوره ابتدایی از وظایفی است که مه نظامهای آموزشی باید خود را ملزم به اجرای آن سازند(یادگیری:گنج درون،6991).
4. بحث و نتیجهگیری باوجود اینکه برخی از معلمان پایه پنجم،تمایل خود را به یادگیری و به کار بردن شیوههای سنجش نوین ابراز کردهاند،اما در عمل،بیشتر شیوههای متداول سنتی امتحانات آخر ترم و سال به صورت آزمونهای مداد-کاغذی استفاده میکنند و به آن نیز باور دارند،زیرا سنجش مستمر را با حجم زیاد دانشآموز در کلاس عملی نمی دانند،از سوی دیگر میگویند:"ما معلمان پایه پنجم باید دانشآموزان را برای پاسخگویی به امتحان نهایی که از منطقه میآید آماده کنیم،چون ملاک،برگه امتحان آخر سال دانشآموز".
معلمانی نیز خواستار تشکیل دوره به صورت کارگاه آموزشی و کارآموزی هستند،کارآموزی،مترادف با رشد حرفهای است و فرآیند توانمندی برای افزایش دانش و مهارتها است،ولی در اجرای آنها این نکتهها اهمیت دارد که کارآموزی در کجا،چه زمانی،و برای چه مدتی باید برگزار شود (اسپارکز و لوکز-هورسلی،9891)."