خلاصه ماشینی:
درصورتیکه آموزگاران استعداد طبقه میانه را زمینه تدریس قرار دهند نتیجه کار او از صورت نخست بهتر ولی طبقه ضعیف باز بیاستفاده میمانند و عیب تازهای که پیدا میشود عدم رشد طبیعی و خمود عقلی طبقهء اول و برجستهء شاگردان میباشد که زیان آن برای دستگاه علم و ادب فراوان است در نقاطی که آموزشگاههای متعدّد وجود دارد اصلاح این نقیصه از راه آزمایش هوش و سنجش استعداد و طبقهبندی شاگردان در آغاز سال تحصیلی انجام میگیرد ولی درصورتیکه طبقهبندی بجهاتی ممکن نبادش باید آموزگار چارهای بیندیشد که همه از درس او بهرهء کافی ببرند.
مجلهء آموزش و پرورش برای آنکه توجه همه آموزگاران کشور را برعایت اصول و قوانین فن آموزگاری جلب کند و نتیجه آزمایش و کاردانی آموزگاران زبردستی را که در راه انجام وظیفه ابتکار بکار میبرند در دسترس ملاحظه و بررسی همکاران ایشان قرار دهد نگارش در اطراف این موضوع مهم را برای آموزگاران بمسابقه میگذارد: در تدریس کلاس خود چه روشی بکار میبرید که شاگردان کلاس با وجود اختلاف قوه و استعداد،همگی از درس شما باندازهء لازم استفاده برند؟ شرایط و جوایز این مسابقه را در شمارهء بعد اعلام خواهد نمود.