چکیده:
تحلیل کتابهای آموزشی یکی از حوزههای تحقیقاتی بسیار مهم رشته آموزش زبان محسوب میشود.حاصل تحقیقات سه ده اخیر، تهیه فهرستهای متنوعی از معیارهایی است که بعضا در نگارش و بالطبع،تحلیل کتب آموزشی دخیل هستند.با توجه به ماهیت میانرشتهای حوزه آموزش زبان،رشتههای همجوار از جمله زبانشناسی،آموزش،جامعهشناسی،ادبیات و غیره همواره در آموزش زبان، به طور اعم و در نگارش و تحلیل کتب،به طور اخص،نقش مهمی ایفا نمودهاند.به همین دلیل کتابهای آموزش زبان از زوایای مختلفی قابل بررسی میباشند.تحلیل آنها از نقطه نظر زبانشناسی از یک سو بیانگر شیوهی ارائه زبان خارجی در منابع آموزشی است و از سوی دیگر معرف مکتب زبانشناسیای است که آن متنها براساس آن پایهریزی شدهاند.بررسی منابع درسی از نقطه نظر آواشناسی و واجشناسی میتواند در جهت افزایش توانایی درک متون شنیداری و تعمیق مهارتهای«شنیدن»و«صحبت کردن»مثمر ثمر واقع شود. نوشتهی حاضر به ویژگیهای آواشناسی و واجشناسی کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی در سه سال نخست آموزش این زبان در مدارس ایران میپردازد.اگرچه در کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی تقویت مهارت صحبت کردن مد نظر قرار گرفته است اما این امر به دلیل وجود مشکلاتی در نحوه معرفی آواها نمیتواند در تقویت مهارت صحبت کردن مؤثر واقع شود.آشنا کردن زبانآموزان با نحوه تلفظ صحیح آواها میبایست از همان ابتدا در دستور کار قرار گیرد.اما این اصل در کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی نادیده گرفته شده است.از یک سو آموزش آواخوانی از سال سوم آغاز شده است و از سوی دیگر،تنها برخی از آواهای زبان انگلیسی مورد توجه قرار گرفتهاند.همچنین لازمه تلفظ صحیح،آشنایی با نحوه نگارش آوها میباشد.این امر به ویژه به هنگام استفاده از فرهنگ لغت یک زبانه حائز اهمیت است.واجها به شکل قراردادی در میان خطوط مورب قرار میگیرند و آواها با قلاب مشخص میشوند.اگرچه در کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی،آشنایی با آواها مد نظر است اما در نگارش آنها از خطوط مورب نیز استفاده شده است.ازاینرو عملا تمایزی میان واجگونههای یک واج و آواها وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل آنها از نقطه نظر زبانشناسی از یک سو بیانگر شیوهی ارائه زبان خارجی در منابع آموزشی است و از سوی دیگر معرف مکتب زبانشناسیای است که آن متنها براساس آن پایهریزی شدهاند.
نوشتهی حاضر به ویژگیهای آواشناسی و واجشناسی کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی در سه سال نخست آموزش این زبان در مدارس ایران میپردازد.
اگرچه در کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی تقویت مهارت صحبت کردن مد نظر قرار گرفته است اما این امر به دلیل وجود مشکلاتی در نحوه معرفی آواها نمیتواند در تقویت مهارت صحبت کردن مؤثر واقع شود.
اما این اصل در کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی نادیده گرفته شده است.
از یک سو آموزش آواخوانی از سال سوم آغاز شده است و از سوی دیگر،تنها برخی از آواهای زبان انگلیسی مورد توجه قرار گرفتهاند.
اگرچه در کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی،آشنایی با آواها مد نظر است اما در نگارش آنها از خطوط مورب نیز استفاده شده است."