خلاصه ماشینی:
"البته در همین غزل بیت زیبایی را میخوانیم که لف و نشر به دلپذیری آن افزوده است: یا زدهای شکستهای،یا نگشوده بستهای آینه را که آنچنان،پنجره را که اینچنین در میان غزلهای اینچنینی مهدی جهاندار غزلی است که بار موسیقایی آن با دیگر غزلها متفاوت است،اما اتفاقا در هر بیت با مضمونی روبهرو میشویم: زمین تا آسمان فرق است، چاه اینجاست،ماه آنجا خدایا خوش به حال ماه،گاه اینجاست گاه آنجا زلیخای من آنجا که تو هستی عشق ممنوع است ولی من زیر چشمی میکنم گاهی نگاه آنجا زلیخا بوسههای آبدارت را نمیخواهم به کنعان باز میگردم که چاه آنجاست ماه آنجا به نظر میآید قافیه و ردیف نه چندان آسان این غزل به شاعر مجال داده است تا با دقت بیشتری به مضمونیابی بیندیشد و اگر میتوانست از کلماتی مانند زلیخا که کمابیش مضامین آشنایی را تداعی میکنند فاصله بگیرد،بیتردید شاعرانگیهای بیشتری را در این غزل شاهد میبودیم."