خلاصه ماشینی:
"از رودکی پدر شعر دری این دو بیت را همهء ما به یاد داریم: زمانه پندی آزاد وار داد مرا زمانه را چو نکو بنگری همه بند است به روز نیک کسان گفت غم مخوز زیراک بسا کسا به روز تو آرزومند است شاعران مهم و صاحب نام ایران همیشه کوشیدهاند کم،کوتاه،گزیده و رسا بگویند،که به قول حکیم نظامی گنجهای در ابتدای خمسه: با این که سخن به لطف آب است کم گفتن هر سخن صواب است آب ارچه همه زلال خیزد از خوردن پر ملال خیزد لاف از سخن چو در توان زد آن خشت بود که پر توان زد یک دسته گل دماغ پرور از خرمن صد گیاه بهتر گر باشد صد ستاره در پیش تعظیم یک آفتاب از بیش که در اینجا و در ابتدای منظومههای ارجمند پنجگانهاش خود را ملزم میکند و کم و کوتاه گفته و از حشو و زوائد و تکرار و توضیحات غیر ضروری بپرهیزد و میتوان گفت این شاعر کم نظیر مبتکر،تقریبا به این التزام خود وفادار مانده و همه جا از«اطناب ممل»-و البته«ایجاز مخل»-گریخته است.
اخوان در کتاب مذکور چند تک بیتی جالب توجه هم دارد که مشعر بر نهایت ایجاز و اختصار و در عین حال رسایی و شیوایی است مانند: رسیدهایم من و نوبتم به آخر خط نگاهدار جوانها بگو سوار شوند یکی از انگیزههای نیرومند شاعران متجدد قبل و بعد از مشروطیت و اصلاحگران و منتقدان ادبی مثل ادیب الممالک،عارف،ایرج، عشقی،لاهوتی،شمس کسمایی،تقی رفت،ژاله اصفهانی،جعفر خامنه طبری و حتی خود نیما یوشیج همین شکایت از بیدر و پیکری قوالب شعر فارسی و تطویل کلام و اطنابهای مالایجاز است."