خلاصه ماشینی:
"رشتهای که همهء این آگهیهای گوناگون را به یکدیگر میپیوندد و میان آنها وجه اشتراکی پدید میآورد،پول،ارزش پول،تکیه بر پول به عنوان مهمترین و اساسی ترین عنصر زندگی امروز است.
بحث دیگری از جنبهء اقتصاید میتوانست درگیرد:هیچ با خود فکر کردهاید که تهیهء این همه نوار رادیویی که صرف آگهی می شود و یا این همه فیلمهای سیاه و سفید و رنگی تبلیغات تجاری همراه با هزینهء دکور و لباس و دستمزد بازیکنان،چقدر خرج برمیدارد؟چند نفر در این راه مشغول کارند و چه کسانی از این میان سود میبرند؟و چه موسساتی برای این کار بهوجود آمده؟این همه خرج را چه کسی میدهد؟مصرفکننده میدهد.
زیرا امکان دارد بلیط شما برندهء جایزهء ممتاز شود و با این پول شما به همهء آرزوهای خود برسید و احساس خوشبختی کنید.
برای همین است که گذشته از پول، در آگهیهای تجارتی،این همه بر اتوموبیل تکیه میشود.
بگذریم از آگهیهای خود کارخانههای اتوموبیلسازی که میگویند اگر اتوموبیل دارید،همهچیز دارید!و این درست نقطهء حساس جامعهء ما و زندگی امروز را نشان میدهد.
بعد ورق برگشت و دوباره همان هیاهو و به سروکلهء یکدیگر کوبیدن با پررویی تمام درگرفت،این بار برای ثابت کردن این نکته که پودرشان آنزیم ندارد،زیرا آنزیم خطرناک است و مدتهاست کشورهای پیشرفته از آن دست کشیدهاند.
جا دارد که مصرفکنندهء محترم به جای جمجمهء انسانی،جعبهای پودر ظرفشویی به دست بگیرد و هملتوار از خود بپرسد:«-با آنزیم یا بدون آنزیم؟مسأله این است!») پس بخش بزرگ دیگری از آگهیهای تجارتی را هم تبلیغ این کالاها میگیرد.
تلقی غیرانسانی جوامع سرمایهداری یعنی اینکه زن یا دختر کلالایی است که با پول خرید و فروش میشود."