خلاصه ماشینی:
"برعکس این مورد نیز صحیح است،یعنی اگر کودکان در داخل منزل بیش از حد مورد محبت قرار گیرند وقتی وارد مدرسه میشوند،توقع دارند که در آنجا نیز با آنها مانند پدر یا مادر رفتار شود چون نمیشود،به مشکلات روانی گرفتار میشوند.
از پدر و مادر که نخستین عامل تربیتی محیط بر کودک است تا معلم، کلاس،مدرسه و کل جامعه با همهء ویژگیهایش،مجموعهء محیطی فرد را تشکیل میدهند و هرکدام در جای خود و در محیطی فرد را تشکیل میدهند و هرکدام در جای خود و در حد خود میتوانند زمینه رشد و سلامت روانی برای افراد ایجاد کنند.
بهعنوان مثال اگر فرد در داخل خانواده از یک محیط امن و سالم برخوردار نباشد نمیتواند خلاء روانی و عاطفی خود را در دوستی با همکلاسان و همسالان خود جبران کند یا اگر امکان مشارکت در کارهای گروهی و همنشینی با گروههای همسن برای فرد فراهم نباشد،دچار مشکل میشود عاقلترین پدر و مهربانترین مادر تا حدی میتوانند این نیاز را تأمین کنند لکن به نحو مطلوب نمیتواند خلاء موجود در روح و روان فرزند خود را پر کنند بنابراین هرکدام از عوامل محیطی،میتوانند بخشی از نیازهای روانی و فطری فرد را تأمین کند و رشد بدهد و نمیتواند نقش تربیتی عامل دیگری را ایفا کند.
ولی اگر اعضای خانواده آگاه به وظایف خود نباشند و خارج از مدار حق عمل نمایند،محیط خانه از عدل و اعتدال خارج میشود و نمیتواند گلهای با طراوتی را به گلستان جامعه تحویل دهد در چنین محیطی مبنای مشکلات تربیتی و رفتاری کودکان شکل میگیرد."