چکیده:
بدون شک انقلاب اطلاعات و ارتباطات دارای اثرات و تبلیغات یکنواختی در سازمانها و مؤسسات مختلف نبوده است،که این امر با نحوه نگرش این سازمانها نسبت به تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات رابطه مستقیمی دارد.بطور کلی سه نوع نگرش در این رابطه میتوان تصور کرد: 1-با همان روشهای سنتی و مکانیکی به فعالیتهای خود ادامه داده،که در این صورت امکان سقوط،ورشکستگی و شکست بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. 2-با اتخاذ بعضی از شیوههای متداول تحول،از سیستمهای کامپیوتری در جهت ارتقاء کیفیت،افزایش سرعت و بهبود عملکردها،استفاده کنیم.که این شیوه میتواند در کوتاهمدت دارای اثرات مثبتی باشد،به شرط آنکه از این سیستمها به صورت اصولی استفاده کنیم،الا دچار خسارت و زیانهای غیرقابل جبرانی خواهیم شد. 3-بصورت گسترده،عمیق و همهجانبه از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات بهرهمند شویم،که در این صورت بایستی قبل از هرچیز سازمان را از نو طراحی کرده و به اصطلاح آنرا بازمهندسی کنیم.که مسلما در عصر اطلاعات و ارتباطات این بهترین راهحل میتواند محسوب شود. هدف اصلی این مقاله،بررسی پیامدهای تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در پیدایش و عملکرد بازمهندسی سیستمها میباشد.
خلاصه ماشینی:
"در واقع سه عامل بسیار مهم«رقابت»،«تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات»و«مشتری» همگی با یکدیگر دست به دست هم داده و شرایط جدیدی را برای شرکتها و سازمانها ایجاد کرده بودند که عدم توجه به هریک از آنها میتوانست عواقب وخیمی را به دنبال داشته و حتی گاهی موجب سقوط و شکست سازمانها نی زبشوند؛و لذا هیچ سازمانی در این اوضاع بحرانی،علاقمند به ادامه روشهای سنتی خود نبود(همر،1993،ص 25).
مطالعات متعددی که بر روی بسیاری از شرکتها و مؤسسات مختلف در سالهای 1980 تا 1990 انجام شده است همگی مؤید این حقیقت هستند که عدم درک صحیح تکنولوژی کامپیوتری،عدم توجه به ساختار سازمان و قابلیت پذیرش چنین تکنولوژی، عدم توجه به بسترسازی و برنامهریزی قبل از استقرار چنین سیستمهایی در سازمانها و شرکتها،از جمله دلایل مهم شکست شرکتهایی میباشند که با انگیزه و اشتیاق فراوان، ولیکن بدون تحقیق،به این سیستمهای کامپیوتری روی آورده بودند.
به این ترتیب همر رویکرد بازمهندسی سیستمها را ابداع کرد که میتواند به کمک تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات،سازمانها،مؤسسات و شرکتهای مختلف را در مواجه با شرایط پیچیده و رقابتانگیز دورانی که همهچیز به تبع کیفیت،،سرعت و دقت کاملا متحول شده است از ورطه شکست و سقوط برهاند.
لازم به ذکر است که گرچه بازمهندسی سیستمها در ابتدا برای شرکتها و مؤسسات تولیدی طراحی شد و اثرات و پیامدهای بسیار مثبتی هم از خود بر جای گذاشت،ولیکن به دلیل ضرورت اجتنابناپذیر سازمانا به تغییر و دگرگونی بنیادین،امروزه این رویکرد در کلیه سیستمهائی که به نحوی از انحاء به انتظارات و رضایت کاربران،مشتریان و ارباب رجوع اهمیت میدهند کاربرد بسیار جامع و فراگیری پیدا کرده است."